محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

هرآنچه باید درباره تکنولوژی OLED بدانیم

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ شنبه
هرآنچه باید درباره تکنولوژی OLED بدانیم
چکیده این مقاله: اگر دوست دارید خیلی کامل در مورد نمایشگر های OLED اطلاعاتی کسب کنید، پس تا انتهای مطلب هرآنچه باید درباره تکنولوژی OLED بدانیم با ما همراه باشید.
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 301 بازدید

تلویزیون ها در انواع مدل ها از طرف شرکت های معروف تولید می‌شوند. نوع صفحه نمایش ها در تلویزیون ها معرف تصاویر و کیفیت آن ها است; از مهمترین و با کیفیت ترین ویژگی ها می‌توان به OLED اشاره کرد تکنولوژی OLED مخفف عبارت Organic light-emitting diode می‌باشد. در سال 2012 شرکت سامسونگ اولین تلویزیون OLED و در سال 2013 هم شرکت ال جی نسل اول تلویزیون اولد را روانه بازار کردند از زمان تولید تا به امروز تلویزیون های اولد راه زیادی را طی کرده اند و هر روز هم قیمت آن ها ره به کاهش بود؛ شما می توانید خرید تلویزیون بانه ارزان را داشته باشید. پس این تکنولوژی OLED یکی از مهمترین ویزگی ها در ساخت تلویزیون می‌باشد که در ادامه به توضیح کامل آن می‌پردازیم.

 

آشنایی تکنولوژی OLED

حتماً تا الان در زمان خرید تلویزیون با اولد آشنا شده اید. تکنولوژی OLED مخفف عبارت دیود ارگانیک گسیل دهنده ی نور است; باید گفت متداول ترین جایی که می‌توانید اولد را در آن پیدا کنید یکی تلویزیون و یکی هم گوشی های هوشمند است. اولد در تلویزیون باعث می‌شود هر پیکسل خودش نور خود را تأمین کند که این ویژگی در تلویزیون های با صفحه نمایش دیگر امکان پذیر نیست; فناوری اولد نسبت به نمایشگرهای دیگر مزایای گسترده ای دارد، پنل های OLED به لطف ارایه نسبت کنتراست در مقایسه با پنل های دیگر بسیار بهتر و با کیفیت تر می‌باشد نسبت کنتراست به زبان ساده نسبت بین روشن ترین و تاریک ترین نقاطی است که پنل اولد می‌تواند نمایش دهد.

در نمایشگرهای اولد هر کدام از  پیکسل ها به صورت جداگانه خاموش و روشن می‌شوند و این منجر به ایجاد یک رنگ سیاه عمیق و دقیق و خالص می‌شود; از ویژگی های دیگر تکنولوژی OLED محبوبیت آن بین گیمرها، تأخیر پایین پیکسل ها برای نمایش محتواهای مختلف است؛ تأخیر پایین و پاسخگویی سریع در تلویزیون های اولد باعث شده که این دستگاه برای گیمرها محبوب بوده و در رده پر فروش‌ترین ها قرار گیرند.

 

مشخصات تلویزیون های OLED

تلویزیون های که دارای تکنولوژی OLED هستند دارای بهترین نرخ کنتراست نسبت به سایر تلویزیون ها می‌باشند; این قابلیت باعث تغییر قیمت تلویزیون بانه سامسونگ است. اطراف اشیا روشن در پس زمینه تیره، هاله ایجاد نمی‌کنند; به روشنی بیشتر تلویزیون های LCD نیستند.

 

ضخامت و وزن تلویزیون های OLED

تلویزیون های اولد نور رنگی را مستقیماً تابش می‌دهند و نیازی به نور زمینه و قطعات نوری اضافه ندارند; پس در نتیجه می‌توان آن ها را در ضخامت های بسیار کم تولید کرد؛ با این پیشرفتی که تکنولوژی OLED می‌ کند به نظر روزبه روز می‌تواند کاهش ضخامت داشته باشد و باید گفت که شرکت ال جی تلویزیون اولد خود را با ضخامت یک میلی متر به بازار عرضه کرده تلویزیون های اولد نسبت به سایر مدل ها وزن کمتری دارند وله وضوح دیده شده که تلویزیون های اولد 52 درصد از سایز مدل ها وزن کمتری دارند.

 

مصرف انرژی در تلویزیون های OLED

باید گفت که مصرف انرژی تلویزیون های اولد و LCD تا حدودی به یک اندازه است ولی تنها تفاوتی که در این بین می‌تواند وجود داشته باشد این است که تلویزیون های LCD دارای مصرف انرژی ثابت بوده و در تاریکی و روشنایی اصلا تغییر ایجاد نمی‌شود ولی در تلویزیون های OLED مصرف در حال تغییر می‌باشد به گونه ای که در هنگام نمایش رنگ سیاه پیکسل مورد نظر کاملاً خاموش شده و این یعنی نیمی از دستگاه خاموش است، پس باید گفت که مصرف انرژی در تلویزیون های اولد ثابت نیست و با توجه به پخش محتوا دائما در حال تغییر می‌باشد.

 

تولید رنگ در OLED

تلویزیون های که از تکنولوژی OLED برخوردار هستند تمامی آن ها ساخته شرکت ال جی می‌باشند; نحوه ی ساخت تلویزیون های اولد کاملاً متفاوت می‌باشد. تلویزیون های دیگر برای تصاویر از رنگ های قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کنند، ولی در تلویزیون های OLED تنها از دو رنگ استفاده شده است یک ترکیب از رنگ های زرد و آبی، سپس با کمک فیلتر‌های رنگی رنگ قرمز و سبز و آبی ایجاد می‌شوند. دراین تلویزیون ها برای افزودن روشنایی یک المنت سفید هم موجود است.

رنگ تکنولوژی OLED به دو دسته تقسیم می‌شود RGB OLED و White oled، دسته ی اول که به رنگ های قرمز و آبی و سبز اطلاق می‌شود و دسته دوم white OLED برای ترکیب رنگ ها می‌باشد رنگ های سبز، قرمز، آبی با عبور جریان نور سفید از خود تولید می‌کنند. نور سفید که تولید می‌شود پایدار بوده و تغییر رنگ در آن کمتر اتفاق می‌افتد و اینکه هزینه ی کمتری هم برای تولید در بر می‌گیرد.

 

طول عمر تلویزیون های OLED

از مهمترین سؤالاتی که در مورد تلویزیون های اولد می‌شود این است که این دستگاه ها چقدر عمر می‌کنند; معمولاً گفته می‌شود که موادی که برای رنگ آبی استفاده می شود طول عمر تلویزیون را پایین می‌آورد ولی در تلویزیون های اولد رنگ آبی با زرد جفت سازی شده اند و این یعنی علاوه بر بهبود دامنه ی رنگی، ماندگاری بیشتری نیز برای نمایشگر تلویزیون اولد به وجود آمده است شرکت ال جی اعلام کرده است که برای تلویزیون های با تکنولوژی OLED بیش از 50 هزار ساعت طول عمر را تضمین می‌کند این طول عمر معمولاً طولانی تر از تلویزیون های معمولی می‌ باشد پس اگر ما روزانه شش و هفت ساعت تلویزیون تماشا کنیم در کل 22,23 سال طول می‌کشد تا تلویزیون های اولد» خراب شود.

 

تلویزیون های OLED و تصاویر سه بعدی

تلویزیون های اولد قادر به پخش تصاویر سه بعدی می‌باشند. دو فناوری اکتیو و پسیو در تلویزیون های اولد طراحی شده است، پای شرکت ال جی در تلویزیون های که دارای تکنولوژی OLED هستند از فناوری سه بعدی پسیو استفاده کرده است.

 

تکنولوژی OLED چگونه کار می‌کند؟

تلویزیون های که از تکنولوژی OLED برخوردار هستند از کیفیت تصویر 4k یا 8k بهره برده اند مثلا تلویزیون های با کیفیت 4k دارای پیکسل های هستند که جزییات را هم به شما نمایش می‌دهند. این تلویزیون های اولد با اتصال به برق به دلیل وجود پیکسل های متفاوت می‌درخشند و مثل تلویزیون های دیگر به نور پس زمینه وابسته نیستند این عملکرد باعث می‌شود که رنگ های زنده تر و واقعی تر را مشاهده کنید. در تلویزیون های LED نور پس زمینه در محیط های تاریک و حتی صحنه های تیره باعث خرابی تصویر می‌شوند اما این اتفاق ها در تلویزیون های اولد روی نمی‌دهد در کل تکنولوژی اولد این امکان را می‌دهد تا تصاویر با کیفیت و بدون افت در اختیار شما قرار گیرد.


معایب تلویزیون های اولد

تلویزیون های اولد هنوز هم فناوری کاملی به حساب نمی‌آیند و اینکه نسبت به تلویزیون های LCD قیمت بالایی دارند با اینکه طراحی تلویزیون های اولد به گونه ای است که باید ارزان از LCD باشند؛ نمایشگرهای OLED با قرار گرفتن در معرض شدید نور خورشید می‌توانند مشکل ساز شوند ولی این معایب رفته رفته در حال برطرف شدن هستند.

 

آینده ی تلویزیون های OLED

در آینده ای نه چندان دور کاربران می‌توانند منتظر تلویزیون های اولد بزرگتر و با کیفیت تر و با تکنولوژی های بیشتر باشند; و اینکه رفته رفته قسمت این تلویزیون ها رو به پایین باشد تا مردم بتوانند راحت تر آن را خریداری کنند.

 

کلام اخر

تلویزیون هایی که به تکنولوژی OLED مجهز هستند دارای قیمت بالاتری نسبت به بقیه ی مدل ها هستند اما در طول این چند سال قیمت ها کاهش یافته و باز هم این روند ادامه دارد؛ این تلویزیون ها دارای کنتراست بالا و طیف گسترده ای از رنگ ها می‌باشند از لحاظ کیفیت تصویر و ویژگی های دیگر بسیار عالی و پیشرفته می‌باشند.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.