محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای خرید مانیتور

تمامی متن مقاله راهنمای خرید مانیتور را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 12.21 MB دانلود پی دی اف - 1.29 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنمای خرید مانیتور

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۱۱/۲ یکشنبه
راهنمای خرید مانیتور
چکیده این مقاله: در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از بهترین مانیتورهای حال حاضر بازار و شرح مختصری از کارکرد آنها و نکات مهم هنگام خرید که باید رعایت کنید را معرفی می کنیم.
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
  • 0 نظر
  • 311 بازدید

در نگاه اول شاید خرید مانیتور خیلی ساده و راحت به نظر برسد و اکثریت افراد بدون توجه کردن به هیچ گونه فاکتوری، اقدام به خرید آن نمایند. اما باید گفت که هر وسیله ای قبل از خریدش نیاز به رعایت معیارها و در نظر گرفتن آپشن هایی دارد، تا بعدها کاربر از خرید خود حس پشیمانی نداشته باشد. در واقع صفحه نمایش یا مانیتور بخشی از کامپیوتر است، که از آن برای نمایش اطلاعات استفاده می گردد و دارای انواع مختلفی است. افرادی که روزانه با کامپیوتر سر و کار دارند، باید یکی از بهترین مانیتورها را برای خود انتخاب نمایند. تا هنگام مشاهده کردن، ویرایش عکس، خواندن متن یا نوشتن و هر کار دیگری که مربوط به مانیتور است، با مشکل مواجه نشوند. به این نکته مهم دقت کنید، که تجربه کاربری از یک سیستم کامپیوتری قدرتمند و بدون نقص، بدون دسترسی به یک مانیتور مناسب و ایده آل ممکن نیست. پس در انتخاب آن دقت زیادی را به عمل بیاورید و مقاله راهنمای خرید مانیتور را با ما دنبال کنید.

 

آشنایی با انواع مدل مانیتور

  1. مانیتورهای LCD
  2. مانیتورهای LED
  3. مانیتورهای لامپ تصویری یا CRT

 

آشنایی با انواع مدل مانیتور

 

مانیتورهای LCD: این نوع از مانیتورها، مانیتورهایی هستند با قطر کم در حدود 4 سانتی متر و بدون لامپ تصویر هستند. از مانیتورهای LCD، تحت عنوان کریستال مایع نیز یاد می شود. چرا که این مانیتورها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع به وجود می آیند. به این مدل از مانیتورها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد، تا تصویر به خوبی دیده شود.

مانیتورهای LED: مانیتورهایی هستند شبیه به LCD ها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند.

مانیتورهای لامپ تصویری یا CRT: مانیتور سی آر تی، همان مانیتورهای قدیمی پشت دار هستند که در میان کاربران بسیار پر طرفدار بوده است. این نوع مانیتورها دارای صفحات محدب و تخت هستند، که نوع صفحه تخت آن ها بین کاربران پرطرفدارتر است. در حال حاضر مانیتورهای CRT در انواع سایزهای 19، 21 و 22 اینچ نیز ساخته می شوند، اما به دلیل قیمت نسبتا بالایی که دارند، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرد. در مانیتورهای سی آر تی، ایجاد تصویر به وسیله پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترو مغناطیسی صورت می گیرد.

 

تفاوت مانیتورهای LCD، LED و CRT 

  • کیفیت رنگ در مانیتور CRT نسبت به مانیتور LCD بالاتر است.
  • زاویه دید مانیتور LED نسبت به مانیتور LCD ضعیف تر است.
  • ضخامت مانیتور LED نسبت به LCD کمی کم تر است و قابل قیاس با مانیتور CRT نیستند.
  • روشنایی مانیتور LCD حدود 2 الی 4 برابر مانیتور CRT است.
  • مصرف برق مانیتور CRT نسبت به مانیتور LCD بیشتر است و مصرف برق مانیتور LCD نسبت به LED بیشتر می باشد.
  • آسیب مانیتور LED برای چشم کمتر از مانیتور CRT می باشد.
  • مانیتور LCD زاویه دیدی در حدود 90 درجه دارد، اما زاویه دید CRT حدود 150 درجه است.
  • امواج مغناطیسی بر روی تصویر مانیتور CRT اثر منفی می گذارد. در حالی که در مانیتورهای LED و LCD این اتفاق رخ نمی دهد.

 

تفاوت مانیتورهای LCD، LED و CRT 

 

راهنمای خرید مانیتور 

  1. انتظار و استفاده خود از مانیتور را در نظر بگیرید
  2. به سایز مانیتور دقت کنید
  3. توجه کردن به رزولوشن مانیتور
  4. دقت کردن به نوع پنل مانیتور
  5. نرخ تازه سازی مانیتور
  6. رفرش ریت مانیتور
  7. زمان پاسخگویی مانیتور
  8. پایه نگهدارنده مانیتور
  9. اتصالات مانیتور
  10. مانیتور مسطح یا منحنی
  11. قیمت مانیتور
  12. پشتیبانی و گارانتی مانیتور
  13. رفرش ریت مانیتور

 

راهنمای خرید مانیتور 

 

انتظار و استفاده خود از مانیتور را در نظر بگیرید

اولین و مهم ترین نکته ای که در راهنمای خرید مانیتور باید حتما آن را در نظر گرفت، استفاده شما از مانیتور می باشد. مشخص کردن این که شما با توجه به میزان نیاز و کارکرد خودتان، مانیتور مناسب را خریداری نمایید، می تواند کمک شایانی در بهترین انتخاب شما بکند و انتخابی راحت و سریع را نصیب تان گرداند.

 

به سایز مانیتور دقت کنید

در نظر گرفتن سایز مناسب مانیتور، از دیگر آپشن های مهم در راهنمای خرید مانیتور می باشد. در اصل سایز مناسب برای مانیتور، باید بر اساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و میزان بودجه شما انتخاب گردد. هر چند بزرگ بودن صفحه مانیتور، فضای بیشتری را برای انجام دادن کارهایتان در اختیارتان می گذارد. اما همیشه بزرگ بودن به معنی برتر و مناسب بودن محصول مورد نظر نیست. اکثر مانیتورها معمولا 23 تا 32 اینچ هستند و شما باید بسته به کار خود یکی از انواع آن ها را خریداری نمایید. در کل مانیتورهایی با اندازه 27 اینچ مناسب و استاندارد هستند، چرا که نه خیلی کوچک و نه زیاد بزرگ هستند. افرادی که برای کار خود به فضای بیشتری نیاز دارند، بهتر است که مانیتور 32 اینچی را خریداری نمایند.

 

به سایز مانیتور دقت کنید

 

توجه کردن به رزولوشن مانیتور

در واقع وضوح تصویر یا رزلوشن، میزان فضای صفحه نمایش را مشخص می کند و می توان گفت که هر چقدر وضوح تصویر بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری در صفحه نمایش جای داده می شود. همچنین تصاویری که روی پنل هر نمایشگر می بینید، متشکل از میلیون ها نقطه نوری یا همان پیکسل کوچک است. در نتیجه هر چه این پیکسل ها بیشتر باشند، تصویر نهایی با جزئیات بالاتری نمایش داده می شود. امروزه اکثریت مانیتورها با کیفیت 1080 پیکسل در بازار عرضه می شوند. بنابراین در راهنمای خرید مانیتور به این معیار مهم توجه کنید، چون که خرید مانیتورهایی پایین تر از این رزلوشن، می تواند بر کیفیت محصول اثر منفی بگذارد. با این حال، برای کار بیشتر کاربران این رزلوشن کفایت می کند. لازم به ذکر است که هر چقدر مانیتوری با رزلوشن بالاتر مثل 4K یا QHD بخرید، کیفیت و وضوح تصاویر نیز بیشتر خواهد شد.

 

دقت کردن به نوع پنل مانیتور

در راهنمای خرید مانیتور، باید حتما به نوع پنل استفاده شده توجه کنید. اکثریت مانیتورها از پنل ال سی دی استفاده می کنند و این پنل برای خود دارای سه نوع متفاوت می باشد.

IPS: در میان مانیتورهای مدرن، معمولا این پنل ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در کل IPS ها از قیمت بالاتری بهره مند هستند و دارای دقت رنگ عالی و زاویه دید وسیعی هستند. در اصل دقت رنگ و وضوح دید در نمایشگرهای IPS با تغییر زاویه دید کاربر کاهش نمی یابد و تصویری زنده و طبیعی را از تمامی زوایا ارائه می کند.  

TN: این نوع پنل، جزء فناوری های قدیمی محسوب می شود و به دلیل هزینه پایینی که دارد، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. در کل TN زاویه دید و دقت رنگ چندانی ندارد و برای کاربران کیفیت بالایی ارائه نمی کند. با توجه به قیمت ارزان این نوع پنل ها، برای کاربرانی که به دقت رنگ و کیفیت بالا نیاز دارند، خرید این مانیتور می تواند بدترین انتخاب ممکن باشد. اما برای کاربران معمولی که فعالیت شان به وب گردی، موسیقی، آفیس و ... محدود می شود، پنل های TN مناسب هستند.

VA: به دلیل ساختار متفاوت، پنل های VA از نرخ کنتراست بالا و دقت رنگ بهتری برخوردار هستند. همچنین این پنل هل از طیف رنگ بالاتری برخوردارند و محدودیت زاویه دید هم ندارند. به همین خاطر برای افرادی که با دقت رنگ سر و کار دارند، این مانیتورها می توانند انتخابی خوب و ایده آل باشند.

 

دقت کردن به نوع پنل مانیتور

 

نرخ تازه سازی مانیتور

خوب است که در راهنمای خرید بهترین مانیتور، به نرخ تازه سازی محصول نگاهی به خصوص داشته باشید. نرخ تازه سازی در واقع عددی است که به شما نشان می دهد، صفحه نمایش مانیتور در هر ثانیه چندین بار با اطلاعات جدید بروز رسانی می شود. این عدد در واحد هرتز محاسبه می شود و هر چقدر بالاتر باشد، تصاویری که دریافت می کنید واضح تر، بهتر و یکدست تر خواهد بود. اغلب مانیتورهای معمولی 60 هرتز هستند و برای بیشتر کاربران معمولی این میزان کفایت می کند. توجه داشته باشید که نرخ تازه سازی بالا، زمانی فایده دارد که پردازنده گرافیکی شما بتواند، تعداد کافی فریم در ثانیه را نمایش دهد.

 

رفرش ریت مانیتور

رفرش ریت یا سرعت تعویض فریم ها، به تعداد دفعاتی گفته می شود که تصویر بر روی نمایشگر در هر ثانیه به روز رسانی شود. هر چه رفرش ریت مانیتور بالاتر باشد، حرکت بین فریم های تصویر روان تر و نرم تر به انجام می رسد. در نتیجه در راهنمای خرید مانیتوری مناسب و برتر، به این معیار مهم توجه داشته باشید.

 

رفرش ریت مانیتور

 

زمان پاسخگویی مانیتور

دقت کنید که آپشن زمان پاسخگویی را در راهنمای خرید مانیتور، با نرخ تازه سازی یکی ندانید. در واقع زمان پاسخگویی مدت زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد، تا از رنگ سفید به سیاه و سپس مجددا به سفید تغییر حالت بدهد. در صورتی که پیکسل ها نتوانند به اندازه کافی سریع عمل کنند، تصاویر متحرک سریع مانند بازی، برنامه های ورزشی و فیلم های اکشن به صورت تیره و تار نمایش داده می شوند. توجه کنید که برای خرید یک مانیتور عالی، هر چه زمان پاسخگویی کمتر باشد بهتر است. پس زمان پاسخگویی 5 میلی ثانیه، برای تماشای فیلم و بازی ها قابل قبول است.

 

پایه نگهدارنده مانیتور

برخی از مانیتورها دارای پایه های ثابتی هستند و نمی توان پایه را از آن ها جدا کرد و در چنین شرایطی امکان چرخاندن مانیتور به دیگر جهات وجود ندارد. اما بالعکس مانیتورهای دیگری در بازار موجود هستند، که می توان پایه را از آن ها جدا کرد و صفحه نمایش را به دیوار متصل نمود. بنابراین این مشخصه را نیز در راهنمای خرید محصول خود در نظر بگیرید.

 

پایه نگهدارنده مانیتور

 

اتصالات مانیتور

یکی از مهم ترین قسمت های اساسی که باید حتما در هنگام خرید به آن دقت کنید، بخش اتصالات مانیتور می باشد. خوشبختانه بیشتر مدل های جدید مانیتور هر گونه اتصالی را که بخواهید، در اختیار کاربران قرار می دهند و از این لحاظ جایی برای نگرانی وجود ندارد. دقت کنید که مانیتورهای امروزی باید حداقل به پورت Displayport 1.4، پورت HDMI 1.4 / 2.0 و خروجی صدا مجهز باشند.

 

مانیتور مسطح یا منحنی

شاید در هنگام خرید مانیتور، بیشتر افراد از خود بپرسند مانیتور مسطح را خریداری کنیم، یا منحنی. در جواب این سوال باید گفت که مانیتور منحنی این امکان را فراهم می کند، تا کاربر در فاصله کم بتواند دامنه دیدی کامل داشته باشد. علاوه بر این ها مانیتور منحنی گسترده دید وسیع تر، وضوح بهتر، شبیه سازی فضای سینما و ظاهری شیک و زیبا دارد. هر چند ممکن است که این مانیتورها دارای معایبی نیز باشند، اما با این وجود در راهنمای خرید مانیتور، پیشنهاد ما به شما انتخاب مانیتور منحنی می باشد.

 

مانیتور مسطح یا منحنی

 

قیمت مانیتور

نه تنها برای مانیتور، بلکه برای خرید هر محصول دیگری در نظر گرفتن میزان بودجه ای که می خواهید صرف خرید آن کنید بسیار مهم است. دقت فرمایید که تمامی معیارهای بالا می تواند در قیمت مانیتور تاثیر گذار باشد و اگر شما بهترین انتظار و کارکرد را از محصول مورد نظر دارید، باید بابت آن پول بیشتری خرج کنید. در نتیجه همیشه سعی کنید، در هنگام خرید با توجه به میزان بودجه خود به سراغ مانیتورهایی در همان رنج قیمت بروید.

 

پشتیبانی و گارانتی مانیتور

از دیگر فاکتورهای فوق العاده مهم که حتما باید در راهنمای خرید محصول شما درج شود، این است که مانیتور شما دارای گارانتی باشد. حتما سعی کنید صفحه نمایشگر خود را از فروشگاه هایی خریداری کنید، که مورد اعتماد افراد مختلف هستند و برندهای اصل و با کیفیت را به مشتریان ارائه می دهند. شاید از نظر برخی از شما یک مانیتور به این همه دقت و تمرکز نیاز نداشته باشد، اما بهتر است برای اطمینان از خریدتان و سالم بودن مانیتور، این آپشن مهم را هم مد نظر قرار بدهید.

 

پشتیبانی و گارانتی مانیتور

 

جمع بندی کلی از راهنمای خرید مانیتور

در این مقاله تلاش ما بر این بوده است، تا نکاتی را که پیش از خرید مانیتور باید به آن ها توجه کنید، مورد بحث و بررسی قرار بدهیم. مقاله فوق تا حد زیادی کامل و جامع می باشد و امیدواریم که هر یک از شما بتوانید بهترین فواید و نتیجه را از مقاله راهنمای خرید مانیتور ببرید. به امید این که خرید شما نتیجه بخش و بدون هیچ گونه پشیمانی باشد. از دنبال کردن مقاله و همراهی شما عزیزان بی نهایت سپاسگزاریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.