محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 1
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

تلویزیون پلاسما چیست؟ + مزایا تلویزیون پلاسما

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۱۲/۶ شنبه
تلویزیون پلاسما چیست؟ + مزایا تلویزیون پلاسما
چکیده این مقاله: در صورتی که قصد آشنایی با تلویزیون پلاسما را دارید و به دنبال مزایا و معایب تلویزیون پلاسما هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 772 بازدید

چندین سال است که از شر تلویزیون های سیاه و سفید خلاص شدیم; و با تلویزیون های LED, LCD و پلاسما در بازار مواجه شدیم; شاید از نظر خیلی از کاربران تلویزیون‌ های ال سی دی، ال ای دی و پلاسما با یکدیگر تفاوت خاصی نداشته باشند; اما لازم است بدانید که تلویزیون پلاسما چیست و این تلویزیون‌ها از نظر فناوری که برای ساخت آن‌ ها استفاده شده است با یکدیگر متفاوت هستند; علاوه‌ بر این عملکرد آن‌ها در میزان روشنایی تصویر، رزولوشن، زاویه دید و … با یکدیگر متفاوت است; ما در این مقاله به واژه تلویزیون پلاسما چیست می‌پردازیم.

 

تلویزیون پلاسما چیست

تلویزیون پلاسما چیست ؟ تلویزیون پلاسما توسط سه کمپانی بزرگ پاناسونیک، سامسونگ و ال جی ساخته و تولید می‌شود; همانطور که از نام تلویزیون‌های پلاسما پیداست، این تلویزیون‌ها برای نمایش پیکسل‌ها از سلول‌هایی استفاده می‌کنند که حاوی گاز یونیزه شده یا همان پلاسما هستند; مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌ پلاسما که موجب شده است هنوز خیلی‌ها تلویزیون‌ بانه ارزان پلاسما قدیمی را به تلویزیون‌های ال سی دی جدید ترجیح بدهند، نرخ بروزرسانی یا رفرش ریت آن است; در واقع هر چه نرخ بروزرسانی تلویزیون بالاتر باشد، تاری کمتری را مشاهده خواهید کرد; این تاری آثاری است که از حرکت‌های مداوم در فیلم‌های اکشن یا مسابقات دیده می‌شود; در حال حاضر نرخ بروزرسانی برای سوال تلویزیون پلاسما چیست این است که تلویزیون‌ پلاسما 600 هرتز است، در صورتی که نرخ بروزرسانی اکثر تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی 60 هرتز می باشد.

 

روشنایی تصویر در تلویزیون پلاسما

میزان روشنایی تصویر در تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی نسبت به “تلویزیون پلاسما چیست” خیلی بیشتر می باشد; اما نمی‌توان گفت که بالا بودن میزان روشنایی تصویر همیشه خوب است; چرا که اگر در یک اتاق تاریک باشید و از خرید تلویزیون از بانه یا گناوه آن هم  ال سی دی یا ال ای دی استفاده کنید; مطمئنا خیلی زود چشم شما از تماشای فیلم خسته می‌شود; علاوه‌ بر این اگر در یک اتاق پر نور نشسته باشید به سختی می‌توانید محتوای تلویزیون پلاسما را مشاهده کنید.

 

عمق سیاهی تصویر در تلویزیون پلاسما

می‌توان گفت که تلویزیون پلاسما چیست در زمینه عمق سیاهی برنده است چرا که حق هنگام تماشای فیلم پس از خرید و قیمت تلویزیون ال جی از نوع پلاسما عمق بهتری از رنگ سیاه را نسبت به تلویزیون‌های LCD و LED به شما نمایش می‌دهد.

 

نسبت کنتراست تصویر در تلویزیون پلاسما

نسبت کنتراست تصویر یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در موضوع تلویزیون پلاسما چیست است و در کیفیت تصویر تلویزیون به شمار می رود; منظور از نسبت کنتراست تصویر، نسبت بین تیره‌ترین رنگ و روشن‌ترین رنگ در تصویر است که هرچه بیشتر باشد، تلویزیون تصاویر واقعی‌تری را نمایش می‌دهد; جالب است بدانید که در این مورد خرید و قیمت تلویزیون سونی از نوع تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی به گرد پای تلویزیون پلاسما هم نمی‌رسد و باز هم تلویزیون پلاسما برنده است.

 

سرعت تغییر فریم در تلویزیون پلاسما

سرعت تغییر فریم در تلویزیون‌های LCD و LED نسبت به تلویزیون‌های پلاسما بیشتر است; اما نمی‌توان گفت که این مسئله را با توجه به قیمت تلویزیون بانه سامسونگ یکی از معایب تلویزیون‌ پلاسما به حساب می‌آید; چرا که تلویزیون‌های پلاسما از نرخ بروزرسانی بالایی برخوردار هستند; از این‌رو هیچ‌گونه تاری تصویری در آن‌ها مشاهده نمی‌شود; بنابراین نیازی به سرعت تغییر فریم بالا ندارند; درواقع تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی به دلیل نرخ پایین بروزرسانی مجبورند از سرعت بالای تغییر فریم برخوردار باشند تا تاری تصاویر در آن‌ها کمتر به چشم بخورد.

 

تلویزیون پلاسما چه تکنولوژی دارد.

در تلویزیون پلاسما تصویر به وسیله‌ شبکه‌ی پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی تولید می‌شود; مثلا اگر تلویزیون لازم باشد رنگ قرمز را تولید کند، با وارد شدن ولتاژ به الکترودهای انتهای سلول‌ها، گاز یونیزه شده یا فیزیک پلاسما و نور فرابنفش تولید می‌شود; نور تولید شده به پوشش فسفر قرمز رنگ که داخل پیکسل وجود دارد تابیده و به نور قرمز مرئی تبدیل می‌شود.

 

سوالات متداول

 

تلویزیون‌های پلاسما چقدرعمر می‌کنند؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در زمان خرید و تعمیر تلویزیون پلاسما چیست ؟ طول عمر آن است; زیرا به دلیل قیمت بالای تلویزیون، امکان تعویض یا تعمیر آن برای همه وجود ندارد; خوشبختانه طول عمر تلویزیون‌ پلاسما نسبت به تلویزیون‌‌های تکنولوژی‌ دیگر بیشتر است. به طور متوسط طول عمر تلویزیون‌های پلاسما از ۶۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ ساعت است; ولی تلویزیون‌های دیگر مانند LCD، LED، OLED، QLED و … طول عمر کمتری دارند.

 

مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما چقدر است؟

مصرف برق تلویزیون پلاسما نسبت به تلویزیون‌های دیگر به دلیل بالا بودن نرخ بروزرسانی و روشنایی بالاتر است; در نتیجه اگر می‌خواهید مصرف برق خانواده را کاهش دهید باید استفاده از آن را به ساعت‌های خاصی در روز محدود کنید; اقدامات دیگر برای کاهش مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما عبارتند از: پرهیز از خاموش و روشن کردن متوالی تلویزیون, جدا کردن دو شاخه برق از پریز در صورت استفاده نکردن طولانی از تلویزیون, کاهش میزان نور، صدا و کنتراست تصویر, خاموش کردن تلویزیون در زمان بلا استفاده بودن آن.

 

تکنولوژی تلویزیون‌ پلاسما چه معایبی دارند؟

از معایب تلویزیون پلاسما می‌توان به موارد مصرف برق بالا, هوشمند نبودن, روشنایی و کنتراست کم, وزن بالا تلویزیون, ظرافت و زیبایی کم‌تر نسبت به تلویزیون‌های نسل جدید, اثر سوختگی در تصویر اشاره کرد.

 

آیا از تلویزیون پلاسما گاز نشت می‌کند؟

سوال دیگری که اغلب برای کاربران تلویزیون پلاسما به وجود می‌آید، این است که امکان نشت گاز از تلویزیون‌های پلاسما وجود دارد; پیسکل‌ها در تلویزیون پلاسما از اجزایی مثل گاز پلاسما، فسفر و صفحات شارژ تشکیل شده است; این پیکسل‌ها که با نام سلول هم شناخته می‌شوند به طور کامل مهر و موم شده و امکان نشت گاز و مواد دیگر از آن‌ها وجود ندارد; همچنین در صورتی که مشکلی برای پیکسل به وجود آید یا از میزان شارژ آن‌ها کم شود، امکان شارژ مجدد آن‌ وجود ندارد; در نتیجه بعد از مدتی پیکسل‌ها روشنایی خود را از دست داده و می‌سوزند.

 

آیا افزایش ارتفاع روی تصویر تلویزیون پلاسما موثر است؟

به دلیل وجود گاز در سلول‌های تلویزیون‌های پلاسما، اغلب با افزایش ارتفاع از سطح دریا امکان استفاده از این تلویزیون‌ها وجود ندارد; زیرا اختلاف ارتفاع از سطح دریا باعث بالا رفتن فشار هوا می‌شود و تلویزیون برای شارژ گاز باید انرژی بیشتری مصرف کند; در نتیجه به آن فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است در زمان کوتاهی به تعمیر نیاز پیدا می‌کند.

 

آیا نصب تلویزیون پلاسما روی دیوار در کیفیت تصویر تاثیر گذار است؟

امروزه با توجه به محدودیت فضای منزل، تمایل افراد به نصب تلویزیون روی دیوار نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است; یکی از چالش‌هایی که کاربران در نصب تلویزیون روی دیوار با آن روبه‌رو هستند کاهش کیفیت تصویر است; زیرا در بسیاری از تلویزیون‌ها فقط تصویر از زاویه روبه‌رو واضح است و با تغییر ارتفاع و زاویه، وضوح تصویر پایین می‌آید; خوشبختانه این مشکل در تلویزیون‌های پلاسما به ندرت دیده می‌شود; زیرا این تلویزیون‌ها از زاویه دید گسترده‌ای برخوردار هستند و از هر زاویه و ارتفاعی امکان نمایش تصاویر با کیفیت را دارند.

 

آیا تلویزیون‌های پلاسما در حین کار کردن گرما تولید می‌کنند؟

در این تلویزیون‌ها گاز پلاسما شارژ شده و تصاویر را تولید و به صفحه نمایش ارسال می‌کند; شارژ گاز پلاسما بعد از مدتی باعث تولید گرما می‌شود; اگر بعد از چند دقیقه به تلویزیون دست بزنید گرمای صفحه نمایش و تلویزیون را احساس می‌کنید; همچنین در صورتی که تلویزیون را روی دیوار یا محلی نصب کرده باشید که امکان جریان هوا در پشت آن وجود نداشته باشد، دستگاه گرم‌ تر می‌شود.

 

جمع بندی

در این مقاله به نقد و بررسی تلویزیون پلاسما چیست پرداختیم و تمام موضوعات را در مورد تلویزیون پلاسما چیست را مورد بررسی قرار دادیم، امیدوارم مطالب این سایت مورد توجه شکل قرار گیرد.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.