محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف علت بوی بد جاروبرقی

تمامی متن مقاله علت بوی بد جاروبرقی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟ را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 7.28 MB دانلود پی دی اف - 1.02 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت بوی بد جاروبرقی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۲/۲۸ پنج شنبه
علت بوی بد جاروبرقی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟
چکیده این مقاله: در این بخش از مطالب اورجیمال مگ به اصلی ترین دلایل بوی سوختگی جاروبرقی اشاره می کنیم و نحوه رفع آنها را بررسی خواهیم کرد.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 280 بازدید

حتماً برای شما پیش آمده که بعد از مدتی کارکردن با جاروبرقی بوی بدی از آن به مشامتان برسد، بوهای شبیه بوی گرد وخاک، بوی سوختگی، بوی مواد شیمیایی یا رطوب، اما دلیل به وجود آمدن بوی بد جاروبرقی چه چیزی می تواند باشد و چگونه می توانید در صدد رفع آن بربیایید؟ از آن جایی که جاروبرقی وسیله ای بسیار کاربردی در خانه می باشد و در هفته چندیدن بار به آن نیاز خواهید داشت، هنگام به مشمام رسیدن بوی بد جاروبرقی باید دراسرع وقت دلیل آن را بررسی کرده و علت بوی بد جاروبرقی را رفع  نمایید تا قبل از جدی شدن مشکل از آن جلوگیری شود. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا علت بوی بد جاروبرقی و نحوه ی رفع آن را بررسی کنیم.

 

علت بوی بد جاروبرقی

  1. سوختن موتور جاروبرقی
  2. ورود گرد و خاک به درون جاروبرقی
  3. پر شدن کیسه جاروبرقی
  4. سوختگی تسمه
  5. تجمع کپک و قارچ
  6. ورود رطوبت به جاروبرقی
  7. اختلال در برد و اتصالات جاروبرقی
  8. افزایش قدرت مکش جاروبرقی
  9. مشکل در فیلتر و خرطوم جاروبرقی
  10. گیر کردن غلتک

 

علت بوی بد جاروبرقی

 

سوختن موتور جاروبرقی

یکی از شایع ترین دلیل بوی بد جاروبرقی، سوختن یا نیم سوز شدن موتور جاروبرقی می باشد، هنگامی که برای موتور جاروبرقی مشکلی پیش آمده و احتمال سوختن آن نزدیک است، بوی سوختگی ناشی از آن می تواند به ما هشدار بدهد که اقدام به تعمیر یا تعویض موتور جاروبرقی کنیم و از شر بوی سوختگی خلاص شویم.

 

ورود گرد وخاک به درون جاروبرقی

به مرور زمان و استفاده طولانی مدت از جاروبرقی در منزل یا محل کار خود، ورود ذرات گرد و غبار به درون موتور جاروبرقی، فیلترها و سایر اجزای داخلی جاروبرقی، می تواند باعث گرم شدن موتور جاروبرقی در نتیجه فشار برای کارکرد درست آن شود و بوی سوختگی یا بوی تندی از آن به مشام برسد. توصیه ما به شما این است که هر چند وقت یکبار به تمیز کردن فیلترها و سایر اجزای جاروبرقی بپردازید تا از صدمه دیدن آن در اثر فشار جلوگیری شود.

 

ورود گرد وخاک به درون جاروبرقی

 

پرشدن کیسه جاروبرقی

شاید با خوتان فکر کنید که پرشدن کیسه جاروبرقی چه ربطی به بوی بد جاروبرقی دارد؟ اما باید بدانید که پر شدن کیسه جاروبرقی بیش از حد استاندار با گرد وخاک یا سایر زباله ها، می تواند باعث شود که ذرات گرد و غبار به داخل مخزن کشیده شده و ورود گرد و غبار به  داخل بدنه و اجزای داخلی جاروبرقی را بشدت تشدید کند. همانطور که در بالا بیان کردیم ورود گرد و غبار به درون جاروبرقی می تواند یکی از عوامل بوی بد جاروبرقی باشد. برای جلوگیری از این اتفاق حداقل دو ماه یکبار کیسه جاروبرقی را تمیز کرده و بعد از پر شدن نصف کیسه بعد از هر بار جارو زدن، کیسه یا مخزن جاروبرقی را تخلیه کنید. هم چنین ممکن است بعضی تکه های غذا یا مواد خوراکی توسط جاروبرقی جمع شود که به مرور زمان فاسد شده و بوی نامطبوعی ایجاد می کند، پس سعی کنید حتماً بعد از هر با جارو زدن کیسه جارو یا مخزن آن را تخلیه کنید.

 

سوختگی تسمه

یکی دیگر از دلیل های شایع بوی بد جاروبرقی می تواند سوختن تسمه جاروبرقی باشد، از آن جایی که تسمه جاروبرقی قطعه ای پلاستیکی بوده به مرور زمان و در اثر استفاده مداوم دچار اصطحلاک شده و بوی سوختگی یا بوی بدی را ایجاد می کند، برای حل این مشکل و خلاص شدن از دست بوی بد جاروبرقی به دلیل سوختگی و اصطحلاک تسمه جاروبرقی می توانید تسمه جاروبرقی را تعویض کنید، تعویض کردن تسمه جاروبرقی کار ساده ای بوده و خودتان به تنهایی قادر به انجام آن هستید.

 

سوختگی تسمه

 

تجمع کپک و قارچ

اگر از تمیز کردن جاروبرقی مدت زیادی گذشته باشد و بوی بدی از آن به مشام برسد احتمال اینکه کپک یا قارچ در کیسه جاروبرقی و فیلترهای جاروبرقی تجمع کرده باشد زیاد است و بوی شبیه بوی تخم مرغ گندیده از آن ایجاد می شود. با جارو کردن فرش و مکان های نم دار نیز این بو بیشتر شده و تکثیر کپک و قارچ نیز به دلیل رطوبت، افزایش می یابد.  تنها راهکار جلوگیری از این مشکل تمیز کردن به موقع جاروبرقی می باشد.

 

قیمت جاروبرقی

 

ورود رطوبت به جاروبرقی

هنگامی که قطرات آب، قطرات سایر مایعات و رطوبت وارد جاروبرقی می شود امکان اینکه به موتور و برد جاروبرقی برسند نیز وجود دارد، در صورت بروز چنین اتفاقی اتصال در برد و موتور جاروبرقی رخ داده و باعث می شود بویی شبیه به سوختگی از جاروبرقی تولید شود. تأثیر رطوبت در تکثیر قارچ و کپک نیز در بالا بیان شد که از جمله موارد حائز اهمیت می باشد.

 

ورود رطوبت به جاروبرقی

 

اختلال در برد و اتصالات جاروبرقی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار که باعث بوی سوختگی جاروبرقی می شود اختلال در برد جاروبرقی و سایرمدارهای جاروبرقی می باشد، جاروبرقی نیز مانند هر وسیله برقی دیگر دچار اختلال شده که عوامل مختلفی باعث آن می شود در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم:

  1. خرابی قطعات الکترونیکی: قطعات الکترونیکی داخل جاروبرقی، مانند مدارهای الکترونیکی و ترانزیستورها، ممکن است به علت استفاده بیش از حد یا عدم نگهداری صحیح، خراب شوند و اختلال در برد و اتصالات ایجاد کنند.
  2. کاهش کیفیت اتصالات: اتصالات داخلی جاروبرقی، مانند اتصالات سیم‌های برقی و کانکتورها، ممکن است به علت استفاده بیش از حد، تغییر در دما، رطوبت و خشکی، کاهش کیفیت یابند و باعث ایجاد اختلال در برد شوند.
  3. آسیب دیدن به دستگاه: در صورتی که جاروبرقی به صورت ناصحیح حمل و نگهداری شود یا در معرض ضربه‌های شدیدی قرار گیرد، ممکن است برد و اتصالات دستگاه آسیب ببینند و اختلال در عملکرد داشته باشند.
  4. اتصال نادرست قطعات: در صورتی که قطعات داخلی جاروبرقی به صورت نادرست با هم اتصال داده شوند، ممکن است برد و اتصالات دستگاه آسیب ببینند و باعث اختلال در عملکرد شوند.

 

بهتر است جهت جلوگیری از اختلال در برد و اتصالات جاروبرقی، دستگاه را به صورت منظم تعمیر و نگهداری کنید و در صورت وجود هرگونه مشکلی، به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

 

افزایش قدرت مکش جاروبرقی

در صورتی که به مدت 20 تا 30 دقیقه به صورت مداوم و پشت سرهم از دور حداکثری جاروبرقی استفاده کنید بوی بدی شبیه به بوی سوختگی از جاروبرقی ایجاد می شود که امری طبیعی می باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بعد از گذشت ده دقیقه از کارکردن جاروبرقی به مدت چند دقیقه آن را خاموش کنید و دوباره دست به کار شوید.

 

افزایش قدرت مکش جاروبرقی

 

مشکل در فیلتر و خرطوم جاروبرقی

فیلتر و خرطومی جاروبرقی از اجزای جاروبرقی هستند که به مرور زمان و استفاده طولانی مدت ذرات گرد وغبار زیادی به خود جذب کرده و همین جمع شدن ذرات گرد و غبار خود باعث ایجاد بوی بد شده و به مرور زمان نیز این بوی بد تند تر و محسوس تر می شود. پس حتماً خرطومی جاروبرقی و فیلتر های آن را هر چند وقت یکبار تمیز کرده و در صورت شستن آن ها را کاملاً خشک کرده و دوباره در جای خود قرار بدهید. البته قابل ذکر است بعضی از جاروبرقی ها فیلترهای قابل شستشو ندارند و باید آن را تعویض نمایید.

 

گیر کردن غلتک

یکی دیگر از علت های بوی بد جاروبرقی می تواند گیر کردن مو، نخ و مواد غذایی لابه لای غلتک جارو برقی باشد برای جلوگیری از این اتفاق باید آن را تمیز کرده و دوباره به درستی در جای خود قرار دهید.

 

رفع بوی بد جاروبرقی

در بالا چند تا از مهمترین علت های بو بد جاروبرقی را بررسی کردیم و به راه حل رفع بوی بد جاروبرقی به صورت مختصر پرداختیم اکنون لازم است که راهکارهای رفع این مشکل را تخصصی تر بررسی کرده و در جهت رفع آن بربیاییم:

  • تمیز کردن مرتب و دوره ای جاروبرقی: از آنجایی که جارو برقی جزء یکسری وسایل برقی می باشد که زود به زود کثیف می شود تمیز کردن دوره ای آن بسیار ضروری می باشد پس  در نظر داشته باشید هر چند وقت یکبار بصورت مفصل آن را تمیز کرده، و اجزای داخلی آن از جمله فیلترها، قسمت هایی از موتور جاروبرقی، لوله خرطومی، مخزن و کیسه جاروبرقی را فراموش نکنید.
  • جوش شیرین برای رفع بوی بد جاروبرقی:  جوش شیرین یکی از ماده های شناخته شده و قدیمی بسیارکاربردی برای تمیز کاری می باشد که به راحتی می تواند بوهای بد را به خود جذب کند، برای رفع بوی بد کیسه جاروبرقی کافی است چند قاشق چایی خوری داخل آن بپاشید.
  • استفاده از عطرهای خوشبو کننده: استفاده از عطرهای خوشبو کننده مخصوص جاروبرقی می تواند به ترفندهایی برای رفع بوی بد جاروبرقی تبدیل شود اما باید توجه داشته باشید که حتماً از خوشبو کننده های مخصوص جاروبرقی استفاده کنید ، چرا که عطرهای عادی و مواد شیمیایی دیگر ممکن است باعث تلف شدن دستگاه شود.
  • تمیز یا تعویض کردن فیلتر: کثیف شدن یا فرسودگی فیلترهای جاروبرقی از جمله مواردی است که باعث بوی بد جاروبرقی میشود می توان آن ها را تمیز کرده یا در صورت تمیز نشدن و نداشتن قابلیت شست شو تعویض فیلتر به جا می باشد.

 

در نهایت، باید توجه داشت که برخی از بوهای ناشی از جاروبرقی ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات فنی باشند. در این مواقع بهتر به یک تعمیر کار متخصص مراجعه کنید تا مشکلات فن جاروبرقی را برطرف کند و به رفع بوی بد جاروبرقی کمک کند.

 

رفع بوی بد جاروبرقی

 

جمع بندی

بوی بد در جاروبرقی ممکن است از عوامل مختلفی مانند گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، بخارات شیمیایی و بوی سوختگی موتور ناشی شود. برای رفع بوی بد در جاروبرقی، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند تعویض کیسه یا فیلتر جاروبرقی، تمیز کردن موتور، استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده، استفاده از بوی‌دهنده‌های طبیعی مانند اسانس‌های گیاهی و همچنین انجام تعمیرات لازم جاروبرقی استفاده کرد. همچنین بهتر است از جاروبرقی با کیفیت و قابلیت تنظیم مکش بالا استفاده کرد تا کارایی و بهداشت آن افزایش یابد. امیدواریم که مقاله علت بوی بد جاروبرقی و راهکارهای حل آن برای شما مفید واقع شده باشد از اینکه تا آخر نوشته همراه ما بودید سپاس گذاریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.