محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف علت از کار افتادن فن یخچال فریزر

تمامی متن مقاله علت از کار افتادن فن یخچال فریزر را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 5.9 MB دانلود پی دی اف - 1.03 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت از کار افتادن فن یخچال فریزر

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۳/۹ سه شنبه
علت از کار افتادن فن یخچال فریزر
چکیده این مقاله: در این مقاله از اورجیمال مگ قصد داریم تا به بیان دلایل از کار افتادن فن یخچال فریزر بپردازیم اما قبل از آن نگاهی کوتاه به معرفی انواع فن یخچال خواهیم داشت.
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 181 بازدید

امروزه یخچال فریزر به یکی از لوازم ضروری و ثابت هر خانه ای تبدیل شده است. این وسیله برقی مانند سایر وسایل برقی دچار نقص و مشکل می شود. از کار افتادن فن یخچال فریزر یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که برای این وسیله به وجود می‌آید. توجه داشته باشید در یخچال فریزرها با توجه به سال تولید و شرکت سازنده، تعداد متفاوتی فن وجود دارد و اما از کار افتادن فن یخچال فریزر  یک نقص در این دستگاه محسوب می شود بنابراین در صورتی که به موقع متوجه بروز این نقص در یخچال فریزر نشوید و آن را برطرف نکنید، این موضوع می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند و هزینه‌های زیادی را برایتان به وجود بیاورد. در این مقاله به بیان دلایل از کار افتادن فن یخچال فریزر می پردازیم اما قبل از آن نگاهی کوتاه به معرفی انواع فن یخچال خواهیم داشت.

 

معرفی انواع فن یخچال

در ساخت و طراحی یخچال فریزر، با توجه به نوع مدل و شرکت سازنده، از یک تا چهار فن مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که فن‌های موجود در یخچال فریزرهای قدیمی برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از برق ۲۲۰ ولت شهری تأمین می‌کردند به طوری که با روشن شدن یخچال فریزر، این فن‌ها با حداکثر توان خود کار می‌کردند در حالی که در یخچال فریزرهای امروزی و مدرن برد کنترل الکترونیکی دستگاه، فن‌ها را کنترل می‌کند و با توجه به دما و شرایط، به آن‌ها ولتاژ مناسب می‌دهد.

 

معرفی انواع فن یخچال

 

فن داخلی

تهویه هوای داخل یخچال بر عهده فن داخلی یخچال است. همچنین این فن با گردش هوای داخل یخچال، فضای آن را خنک کرده و فرایند انجماد در قسمت فریزر را سریع‌تر می نماید.

 

فن اواپراتور

این نوع فن در فرایند انجماد نقش اساسی دارد و در قسمت فریزر قرار گرفته است. دقت کنید هر زمانی صدای ناهنجاری از قسمت فریزر به گوشتان رسید، دلیلش به احتمال زیاد مربوط به فن اواپراتور است. اگر فن اواپراتور دچار نقص شود، فرایند یخسازی و خنک شدن یخچال مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 

یکی از بهترین یخچال فریزرها جهت خرید، یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی J259 می باشد.

 

فن کمپرسور

فن کمپرسور وظیفه خنک کردن یخچال را بر عهده دارد. این نوع فن در قسمت پشتی یخچال و در کنار کمپرسور قرار دارد.

 

فن کمپرسور

 

علت از کار افتادن فن یخچال فریزر چیست؟

  1. خراب شدن فن کندانسور
  2. خراب شدن فن اواپراتور

 

خراب شدن فن کندانسور

در بسیاری از یخچال فریزرهای مدرن از جمله یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی GC-Q247CSBV و یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی J34، از یک فن به منظور خنک کردن کندانسور استفاده شده است و از این فن با عنوان فن کندانسور نام برده می شود. فن کندانسور اغلب در قسمت زیرین یخچال فریزر و در نزدیکی کمپرسور تعبیه شده است. همچنین کار این نوع فن به این صورت است که با عبور دادن هوا از میان سیم پیچ‌های کندانسور، مانع از گرم شدن آن می‌شود و فضای اطراف کندانسور را خنک نگه می‌دارد.

 

نحوه تشخیص خراب شدن فن کندانسور

نشانه هایی که از خراب شدن فن کندانسور خبر می دهد به شرح زیر می باشد

  • صدای زیاد یخچال می تواند بخاطر نقص در فن کندانسور باشد. همچنین خنک نبودن فضای داخلی یخچال می تواند به علت آسیب و خراب شدن فن کندانسور باشد.
  • اگر یخچال فریزر زود به زود روشن و خاموش می شود باید به عملکرد صحیح فن کندانسور شک کنید.

 

برای اینکه از سلامت فن اطمینان حاصل کنید ابتدا باید یخچال فریزر را خاموش کنید و دو شاخه را از برق بکشید. در ادامه باید پنل پشت یخچال را جابجا کرده تا فن کندانسور را بیابید. معمولا بر روی فن کندانسور گردوغبار وجود دارد که باید آن را تمیز کنید. اگر از سلامت فن مطمئن شدید باید قسمت های برقی موتور بررسی شود که توصیه می کنیم در صورت عدم شناخت از عملکرد موتور این کار را به تعمیرکار متخصص بسپارید. فن کندانسور به وسیله کویل‌ها هوای خنک را وارد کمپرسور می‌کند و به این صورت از گرم شدن آن جلوگیری می‌کند.

بنابراین برای اینکه مسیر گردش هوا آزاد باشد و با عملکرد طبیعی فن، کمپرسور خنک شود، کویل‌های یخچال باید تمیز باشند. به عبارتی؛ انسداد و کثیفی کویل‌ها، نه تنها مسیر گردش هوا را مسدود می کنند بلکه موجب گرم شدن کمپرسور و آسیب رسیدن به آن می‌شوند. توجه داشته باشید که قطعات الکتریکی در هر دستگاهی از یک مقطع زمانی به عنوان عمر مفید برخوردار هستند بنابراین اگر مدت زمان زیادی از عمر یخچال فریزر شما گذشته باشد، ممکن است فن کمپرسور کارایی خود را از دست داده و موتور آن ضعیف شده باشد. در  چنین مواقعی اگر از دانش فنی کافی در این زمینه برخوردار نیستید، توصیه می کنیم از تعمیرکار متخصص برای تعمیر و رفع عیوب فن دستگاه و موتور کمک بگیرید. همچنین اگر تیغه‌های فن دچار فرسودگی یا خرابی شده باشند باید فن تعویض شود و فن جدید جایگزین شود.

 

نحوه تشخیص خراب شدن فن کندانسور

 

خراب شدن فن اواپراتور

فن اواپراتور یا فن تبخیر در قسمت فریزر قرار دارد و در خنک کردن فضای فریزر نقش مهمی ایفا می‌کند. این نوع فن هوای خنک را از میان سیم پیچ‌های اواپراتور عبور می دهد و باعث خنک شدن آن ها می شود. اگر فن اواپراتور دچار نقص شود قطعا کارکرد فریزر با مشکل روبه رو می‌شود. از جمله نشانه هایی که بیانگر خراب شدن فن اواپراتور هستند به شرح زیر می باشد اگر از قسمت فریزر یخچال صدای زیاد به گوش می رسد به احتمال زیاد فن اواپراتور دچار ایراد شده است. با مشکل در این فن گردش هوای خنک به خوبی انجام  نمی شود در نتیجه فضای داخل فریزر خیلی خنک نمی شود و فرآیند تولید یخ در یخساز نیز طولانی می باشد.

 

سوال بسیاری از کاربران این است که چگونه پی ببریم که فن اواپراتور دچار مشکل شده است.

برای بررسی این نوع فن، ابتدا باید یخچال فریزر را خاموش کنید و دوشاخه را از برق خارج نمایید. سپس محفظه فن اواپراتور را بردارید و شکل ظاهری فن را بررسی کنید.در صورت مشاهده نمودن فرسودگی تیغه های فن باید نسبت به تعویض فن اقدام کنید همچنین اگر شاهد یخ زدگی در قسمت فن بودید به احتمال زیاد سیستم دیفراست فریزر دچار مشکل شده است و نیاز به تعمیر دارد. در صورتی که با عملکرد فن اواپراتور آشنایی ندارید بهتر است تعمیر آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

 

جمع بندی

از کار افتادن فن یخچال فریزر می تواند به دلایل متعددی اتفاق بیفتد که در این مقاله پیرامون آن ها صحبت کردیم. در مورد یخچال فریزرهای قدیمی وضع فرق می کند چون به احتمال زیاد عمر مفید آن تمام شده باشد. البته به وسیله محافظ برق و تمیز کردن فن‌ها به صورت منظم، می‌توانید عمر مفید یخچال فریزر را افزایش دهید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.