محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
تمامی متن مقاله علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع آن را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 11.52 MB دانلود پی دی اف - 1.08 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع آن

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۴/۲۶ دوشنبه
علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع آن
چکیده این مقاله: اگر جاروبرقی شما روشن نمی شود، و شما می خواهید علت های روشن نشدن جاروبرقی خود را بدانید، بنابراین خواندن این مقاله می تواند به شما در یافتن مشکل بسیار کمک کند.
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
  • 0 نظر
  • 152 بازدید

جاروبرقی ابزاری بسیار ضروری برای تمیزنگه‌داشتن خانه و نگهداری آن به دور از هر نوع زباله و گردوغبار است. به همین علت روشن نشدن جاروبرقی و توقف ناگهانی آن از کار، طاقت‌فرسا خواهد بود. دلیل‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد که بعضی به‌سادگی حل می‌شوند و بعضی از آن‌ها را تنها تعمیرکاران می‌توانند رفع کنند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا علت روشن نشدن جاروبرقی‌ها را بررسی کنیم و برای رفع این مشکل، راهکارهایی کاربردی در اختیارتان قرار دهیم.

 

علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع آن

  1. مشکلات مربوط به منبع تغذیه
  2. مشکلات مربوط به فیوز
  3. مشکلات مربوط به گرمای بیش از حد و قطع حرارتی
  4. مشکلات مربوط به فیلترها و انسداد لوله خرطومی
  5. خرابی برس جاروبرقی
  6. دکمه‌های معیوب
  7. مشکلات مربوط به موتور و تسمه

 

علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع آن

 

مشکلات مربوط به منبع تغذیه

یکی از رایج‌ترین علت روشن نشدن جاروبرقی، مشکل منبع تغذیه دستگاه است. برای عیب‌یابی مشکلاتی از این قبیل، باید ابتدا بررسی کنیم که آیا سیم به‌درستی به پریز وصل شده یا خیر. همچنین باید تمام سیم برق آن را بررسی کنیم تا آسیب و سایش‌های احتمالی را ببینیم، زیرا این آسیب‌ها می‌توانند منجر به قطع شدن منبع تغذیه شوند.

در صورت مشاهده هر نوع آسیب، برای جلوگیری از خطرهای احتمالی باید سیم جاروبرقی را تعویض کنید. علاوه بر این دستگاه الکترونیکی دیگری را به همان پریز وصل کنید تا ببینید که برق دریافت می‌کند یا خیر. اگر آن دستگاه نیز کار نکرد، شاید مشکل از خود پریز یا کلید برق باشد. برای این‌که متوجه شوید که مشکل از کلید برق است، پنل آن را در خانه‌تان بیابید و از آن جا بررسی کنید که آیا کلید برق، قطع شده یا خیر. اگر کلید برق قطع شده باشد، می‌توانید با محکم فشار‌دادن آن به حالت «خاموش» و سپس به «روشن» آن را ریست کنید.

 

مشکلات مربوط به فیوز

فیوز سوخته نیز می‌تواند علت روشن نشدن جاروبرقی باشد. برای یافتن محل فیوز و بررسی آن، به دفترچه راهنمای استفاده جاروبرقی مراجعه کنید. اگر به نظر می‌رسد که فیوزش سوخته، باید آن را با فیوزی مشابه اما جدید عوض کنید. اندازه و نوع فیوزی که استفاده می‌کنید، باید دقیقاً مطابق با معیارهایی باشد که سازنده جاروبرقی در دفترچه راهنما ذکر کرده. در این صورت نیازی به نگرانی در ارتباط با ایمنی و عملکرد صحیح نیست.

 

مشکلات مربوط به فیوز

 

مشکلات مربوط به گرمای بیش از حد و قطع حرارتی

جاروبرقی‌ها در درون مدار خود، قطع‌کننده حرارتی دارند که برای جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد طراحی شده‌اند. اگر جاروبرقی‌تان حین استفاده ناگهان خاموش شود، شاید مشکلی موقتی باشد که دلیلش گرم شدن بیش از حد دستگاهتان است. وقتی جاروبرقی‌تان به‌اندازه کافی خنک شد، دوباره روشن می‌شود. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا جاروبرقی خنک شود و سپس دوباره آن را روشن کنید. در این حین می‌توانید دریچه‌های هوای جاروبرقی را بررسی کنید تا مطمئن شوید گردوغبار یا زباله‌های انباشته شده، علت روشن نشدن جاروبرقی نیستند. اگر می‌خواهید جاروبرقی‌تان بهتر و بهینه‌تر کار کند، این زباله‌ها را خالی و دستگاهتان را تمیز کنید. بدین ترتیب هوا بهتر در آن جریان پیدا خواهد کرد و مشکلات کمتری برای جاروبرقی‌تان پیش می‌آید.

 

مشکلات مربوط به فیلترها و انسداد لوله خرطومی

اگر هوا به دلیل گرفتگی فیلترهای جاروبرقی یا مسدودشدن لوله خرطومی، به‌خوبی جریان نداشته باشد، شاید جاروبرقی‌تان از کار بیفتد. فیلترهای جاروبرقی را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تمیز کنید. البته ممکن است به تعویض نیاز داشته باشند. گرفتگی فیلترها، قدرت مکش جارو را کاهش می‌دهد و به همین ترتیب موتور آن تحت فشار قرار می‌گیرد و منجر به نقص احتمالی می‌شود. باید لوله خرطومی جاروبرقی را نیز بررسی کنید تا مسدود نباشد. اگر زباله‌ای در آن گیر کرده، باید آن را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از سیخ یا میله رخت‌آویز استفاده کنید.

 

خرابی برس جاروبرقی

اگر جاروبرقی‌تان برس یا میله تمیزکننده دارد، نقص در این قطعه می‌تواند بر عملکرد کل دستگاه مؤثر باشد. برس جاروبرقی را بررسی کنید تا عاری از هر نوع مو، نخ یا ضایعاتی باشد که شاید مانع از حرکت آن شوند. برس جاروبرقی‌تان را به‌خوبی تمیز کنید و نگذارید هیچ آشغالی به آن چسبیده باشد. در بعضی مدل‌های جدید جاروبرقی، شاید دکمه‌ای برای ریست وجود داشته باشد که به‌صورت اختصاصی برای رفع چنین مشکلاتی طراحی شده. اگر چنین دکمه‌ای را در جاروبرقی‌تان دیدید، آن را بفشارید تا مکانیسم جارویتان بازنشانی شود و برس جاروبرقی به عملکرد صحیحش برگردد.

 

خرابی برس جاروبرقی

 

دکمه‌های معیوب

از رایج‌ترین علت‌های روشن نشدن جاروبرقی، می‌توانیم به خرابی کلیدهای مختلف آن مخصوصاً کلید اصلی روشن خاموش اشاره کنیم. این کلیدها ممکن است بر اثر استفاده منظم خراب شوند. اگر نمی‌دانید که علت روشن نشدن جاروبرقی شما از دکمه‌هایش است یا خیر، می‌توانید ابتدا کنتاکت‌های کلید را با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص موجود در بازار تمیز کنید. بسیاری از مشکلات دکمه‌ها در همین مرحله رفع می‌شوند و دیگر نیازی به مراجعه به تعمیرکار و هزینه نیست. با این فرآیند هر نوع آلودگی و گردوغباری که مانع از عملکرد صحیح دکمه‌ها می‌شود، از بین خواهد رفت. اگر کلید شکسته یا مخدوش شده باشد، شاید بهتر باشد آن را تعویض کنید. برای راهنمایی در این مورد، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید یا از تعمیرکارهای حرفه‌ای بخواهید که این کار را برایتان انجام دهند.

 

مشکلات مربوط به موتور و تسمه

اگر هیچ کدام از موارد قبلی، علت روشن نشدن جاروبرقی‌تان نبودند، شاید موتور یا تسمه جاروبرقی‌تان به تعمیر نیاز داشته باشد. اگر موتور دستگاه سوخته باشد یا تسمه آن شل شده یا آسیب دیده باشد، منجر به خرابی کل جاروبرقی می‌شود. در چنین مواردی توصیه می‌کنیم برای راهنمایی بیشتر، از متخصص‌ها کمک بگیرید یا به نمایندگی شرکت سازنده جاروبرقی خود مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند مشکلاتی از این دست را برطرف کنند و به سؤالاتتان پاسخ دهند. توصیه می‌کنیم به نمایندگی و تعمیرکارهای معتبر مراجعه کنید تا از اصالت قطعه‌های مصرفی مطمئن باشید و دیگر با مشکلات مشابهی مواجه نشوید.

 

هر چند وقت یک‌بار باید فیلتر جاروبرقی را تمیز کنیم؟

سازنده‌ها و شرکت‌های مختلف، توصیه‌های متفاوتی برای تمیزکردن فیلترهای جاروبرقی‌هایشان دارند، اما بهتر است هر سه ماه یک‌بار فیلتر جاروبرقی را تمیز کنیم تا دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین بهتر است بسته به دفعات استفاده از جاروبرقی، فیلترهایش را هر 6 الی 9 ماه یک‌بار تعویض کنید.

 

هر چند وقت یک‌بار باید فیلتر جاروبرقی را تمیز کنیم؟

 

نحوه تمیزکردن فیلترهای جاروبرقی

پیش از هر چیزی، دفترچه راهنمای دستگاه خود را بخوانید زیرا جاروبرقی‌های مختلف ممکن است فیلترهای متفاوتی داشته باشند که هر کدام، نیازمند نوع خاصی از مراقبت است. پس از آن باید بررسی کنید که آیا فیلتر جاروبرقی‌تان قابل شستشو است یا خیر. بعضی فیلترها تنها قابل تعویض هستند و نمی‌توانید آن‌ها را بشویید. اگر فیلتر جاروبرقی‌تان قابل تعویض بود، آن را بردارید، به آن ضربه آرامی بزنید تا گردوغبارهایش نسبتا پاک شوند. این راه‌حل وقتی مؤثر خواهد بود که فیلترتان بیش از حد کثیف نباشد. پس از این مرحله می‌توانید فیلتر را بشوید.

 

هر چند وقت یک‌بار باید شیلنگ جاروبرقی را تمیز کنیم؟

به‌طور متوسط باید ماهی یک بار شیلنگ جاروبرقی‌تان را تمیز کنید اما بسته به تعداد دفعات استفاده از دستگاه، شاید نیاز بیشتر یا کمتری به تمیزکاری پیدا کنید. بهتر است بعد از تمیزکاری، به داخل شلنگ نگاه کنید تا انسدادهای ممکن را نیز از میان ببرید.

 

نحوه تمیزکردن شیلنگ جاروبرقی

ابتدا باید شیلنگ را جدا کنید که بسته به برند و مدل دستگاهتان متفاوت است. معمولاً با پیچاندن شیلنگ یا فشاردادن دکمه خاصی، می‌توانید شیلنگ را به‌راحتی در بیاورید. توجه داشته باشید که نیروی بیش از حد به آن وارد نکنید. اگر خیلی تلاش کردید و نتوانستید شیلنگ را در بیاورید، شاید راه دیگری داشته باشد. به همین دلیل بهتر است ابتدا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید. حواستان باشد که پیش از جداکردن شیلنگ، جاروبرقی را خاموش کنید و از برق بکشید. پس از این کار، باید آشغال‌ها و انسدادهایی که شاید در شیلنگ وجود داشته باشند را از میان ببرید.

می‌توانید همانطور که ذکر کردیم، از سیخ، میله رخت‌آویز یا دسته جارو استفاده کنید. مراقب باشید که با فشار بیش از حد به شیلنگ، آن را پاره نکنید، زیرا شیلنگ از مواد انعطاف‌پذیر و سبک ساخته شده و با فشار زیاد، سریع خراب می‌شود. پس از این مرحله، می‌توانید شیلنگ را بشویید. سینک ظرف‌شویی خود را پر از آب کنید و یک یا دو قطره مایع ظرفشویی یا شوینده‌ای ملایم در آن بریزید. سپس شیلنگ را به‌طور کامل زیر آب ببرید. بخش بیرونی آن را نیز می‌توانید با پارچه‌ای مرطوب تمیز کنید. اگر می‌خواهید شیلنگ جاروبرقی‌تان از این هم تمیزتر شود، از ترکیب نصف فنجان جوش‌شیرین و دو فنجان سرکه سفید کمک بگیرید تا از شر همه باکتری‌ها خلاص شوید. توجه داشته باشید پیش از این‌که دوباره شیلنگ را به جاروبرقی متصل کنید، بگذارید کامل خشک شود.

 

نحوه تمیزکردن شیلنگ جاروبرقی

 

سایر مشکلات

تعمیر و سرویس منظم دستگاه جاروبرقی، برای اطمینان از عملکرد مناسب آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بی‌توجهی به کارهای و تمیزکاری‌هایی که باید به‌صورت منظم انجام دهید که شامل تمیزکردن فیلترها، خالی‌کردن کیسه جاروبرقی و بررسی آن برای هر نوع استهلاک یا خرابی، می‌تواند منجر به خرابی ناگهانی جاروبرقی‌تان شود. برای جلوگیری از چنین مسائلی، بهتر است دفترچه راهنمای جاروبرقی‌تان را بخوانید و همیشه به توصیه‌های موجود در آن عمل کنید. در این صورت نه تنها طول عمر جاروبرقی‌تان افزایش می‌یابد، بلکه عملکرد آن نیز بهبود پیدا خواهد کرد. از دیگر علت‌های روشن نشدن جاروبرقی می‌توان به خرابی سیم‌جمع‌کن اشاره کرد. وقتی سیم‌جمع‌کن جاروبرقی خراب باشد، برق وارد سیم می‌شود اما شاید شاخک‌های سیم‌جمع‌کن قطعی داشته باشند و نگذارند جاروبرقی شما روشن شود.

سیم‌جمع‌کن در پشت دستگاه قرار دارد و اختلال در عملکرد آن باعث ایجاد مشکل در کل جاروبرقی می‌شود. اگر سیم جاروبرقی را بیش از اندازه بکشید، ارتباط در یک یا چند نقطه از سیم قطع می‌شود. همچنین با کشیدن بیش از حد، احتمال پارگی آن وجود دارد. علاوه بر این پیچ‌خوردگی سیم جاروبرقی که به دنبال جمع‌کردن سیم آن پس از استفاده است، باعث خرابی سیم‌جمع‌کن می‌شود. از دیگر عوامل خرابی سیم‌جمع‌کن، می‌توانیم به گردوغبار نیز اشاره کنیم که به دنبال استفاده مکرر جارو پیش می‌آید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.