محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت یکسره شدن جاروبرقی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۶/۲۶ یکشنبه
علت یکسره شدن جاروبرقی
چکیده این مقاله: یکسره شدن جاروبرقی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما یکی از دلایل رایج در بروز این مشکل به استفاده نادرست از جاروبرقی برمی گردد که در این مطلب به طور اختصاصی به آن می پردازیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 141 بازدید

یکسره شدن جاروبرقی یعنی چه؟

در حالت یکسره شدن به محض زدن دو شاخه سیم جاروبرقی به پریز برق، جارو روشن می شود در حالی که کلید روشن و خاموش کارایی خود را از دست داده است. یکسره شدن جاروبرقی به دلایل مختلفی به وجود می آید که در این مطلب پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

 

علت یکسره شدن جاروبرقی

  1. استفاده طولانی مدت از جاروبرقی
  2. خراب شدن دکمه روشن و خاموش دستگاه
  3. داغ شدن موتور
  4. کشیدن سیم جاروبرقی
  5. نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

 

استفاده طولانی مدت از جاروبرقی

اگر جاروبرقی برای مدت زیادی روشن باشد به این صورت که شما کل فضای مورد نظر خود را با یک مرتبه جارو کردن به اتمام برسانید، قطعاً فشار زیادی بر روی قطعات فنی جاروبرقی وارد می شود؛ بنابراین بهتر است محیط مورد نظر را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را در یک زمان تعیین شده جارو نمایید تا زمان کار دستگاه جاروبرقی کوتاه تر باشد.

 

استفاده طولانی مدت از جاروبرقی

 

خراب شدن دکمه روشن و خاموش دستگاه

اگر با مشکل یکسره شدن جاروبرقی روبرو شدید اولین کار این است که باید دکمه روشن و خاموش دستگاه را بررسی کنید چون استفاده نادرست از دستگاه و کلید قطع و وصل شدن دستگاه سبب از کار افتادن و خراب شدن کلید می‌شود. به طور مثال اگر با فشار زیاد بر روی دکمه بکوبید یا کودکان با دکمه قطع و اتصال دستگاه جاروبرقی بازی کنند به احتمال زیاد اتصالات داخلی کلید قطع می شود و در نتیجه هنگام اتصال سیم به پریز برق دستگاه بلافاصله روشن می‌شود.

برای حل این مشکل ابتدا دستگاه را از پریز برق جدا نموده و سپس کلید قطع و وصل دستگاه را از بدنه دستگاه جدا کرده و با اهم متر سلامت آن را بررسی کنید. برای اینکه تشخیص دهید که جریان برق به درستی از کلید عبور می‌کند باید کلید دستگاه را بر روی حالت خاموش قرار دهید و اگر اهم متر عدد صفر را نشان دهد یعنی کلید یکسره شده و شما باید آن را تعویض کنید.

 

داغ شدن موتور

داغ شدن موتور می‌تواند باعث یکسره شدن جاروبرقی شود اما اینکه چه دلایلی باعث داغ شدن موتور جاروبرقی می‌شود موضوعی است که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم. وقتی جاروبرقی روشن یا خاموش می‌شود مجموعه‌ای از قطعات در این اتصال دخالت دارند و در صورت داغ شدن بیش از حد دستگاه این قطعات به مرور زمان کارکرد خود را از دست می‌دهند.

عوض نکردن کیسه جاروبرقی از جمله مواردی است که باعث داغ شدن دستگاه جاروبرقی می‌شود. اگر برای مدت زمان طولانی از جاروبرقی استفاده کنید بدون اینکه کیسه آن را تعویض نمایید یا حتی آن را از زباله خالی کنید قطعاً با این کار باعث داغ شدن دستگاه و استهلاک قطعات داخلی جاروبرقی می‌شوید. البته در برخی از جاروبرقی‌ها علاوه بر کیسه قابل تعویض، فیلتر هوا هم تعبیه شده است تا گرد و غبار موجود در محیط را بگیرد و همچنین از پخش گرد و غبار موجود در کیسه جاروبرقی به اطراف جلوگیری نماید. تمیز نمودن فیلتر هوا از جمله مواردی است که مانع داغ شدن بیش از حد دستگاه و یکسره شدن جاروبرقی می شود.

 

داغ شدن موتور

 

کشیدن سیم جاروبرقی

استفاده ناصحیح از دستگاه از جمله عواملی است که باعث یکسره شدن جاروبرقی می‌شود به طور مثال وقتی که کاربر با عجله سیم را از محفظه جاروبرقی بیرون می‌کشد سبب آسیب به سیستم سیم کشی در جاروبرقی می گردد. همچنین خارج نمودن سریع سیم از داخل محفظه می تواند اتصال قسمت انتهایی سیم به قطعات داخلی را دچار آسیب نماید که اغلب یکسره شدن جاروبرقی را در پی دارد.

توصیه می‌کنیم برای اینکه از یکسره شدن جاروبرقی جلوگیری کنید و از آسیب به سیستم سیم کشی پیشگیری کنید سیم را به آرامی از محفظه بیرون بکشید همچنین نزدیک‌ترین پریز را به خود انتخاب کنید تا مجبور نباشید همه سیم جاروبرقی را به بیرون بکشید.

 

قیمت حاروبرقی

 

نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

نیم سوز شدن موتور جاروبرقی می‌تواند باعث خراب شدن کلید روشن و خاموش دستگاه شود. چگونه می‌توانید به نیم سوز شدن موتور جاروبرقی پی ببرید. دست را بر روی بدنه دستگاه قرار دهید و اگر دمای آن بیشتر از حد معمول بالا رفته باشد به احتمال زیاد موتور نیم سوز شده است، در چنین مواقعی بهتر است از درجه مکش بالا در جاروبرقی کمتر استفاده کنید. وقتی نیم سوز شدن موتور اتفاق می‌افتد مصرف جریان برق دستگاه یا خیلی کم یا خیلی زیاد است. توصیه می کنیم تعمیر موتور نیم سوز دستگاه جاروبرقی را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.

 

نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

 

خراب شدن رله جاروبرقی

در برخی از جاروبرقی‌ها علاوه بر کلید اصلی روشن و خاموش از قطعه دیگری به نام رله هم استفاده می‌شود. رله برای قطع و وصل کردن جریان برق ولتاژ بالا کاربرد دارد، البته امروزه رله در انواع مختلف حرارتی، مغناطیسی و ... موجود است. همچنین عواملی همچون نوسانات جریان برق و خاموش و روشن کردن بی مورد دستگاه سبب خراب شدن رله می شوند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح رله بهتر است آن را با یک دستگاه اهم متر تست کنید تا مطمئن شوید که آیا ورود و خروج جریان برق از آن صورت می‌گیرد یا نه. توجه داشته باشید که رله یک قطعه با ابعاد بسیار کوچک است بنابراین تعمیر آن به مهارت و تخصص نیاز دارد.

 

جمع بندی

جاروبرقی به عنوان یک وسیله کاربردی باید به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد در غیر اینصورت با ایراداتی همچون یکسره شدن جاروبرقی روبه رو خواهید شد که در نتیجه آن عمل نظافت و تمیز نمودن محیط با مشکل مواجه می شود. توجه داشته باشید اگر اطلاعات کافی در زمینه تعمیر جاروبرقی ندارید بهتر است کار را به تعمیرکار متخصص بسپارید. در این مطلب اشاره کردیم که خراب شدن کلید روش و خاموش اصلی جاروبرقی، داغ کردن موتور و قطعات داخلی و کشیدن سیم جاروبرقی از جمله دلایلی هستند که می توانند باعث یکسره شدن جاروبرقی شوند.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.