محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت داغ شدن بدنه یخچال

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۶/۲۸ سه شنبه
علت داغ شدن بدنه یخچال
چکیده این مقاله: در این مقاله قصد داریم علت داغ شدن بدنه یخچال را مورد بررسی قرار دهیم و سپس در مورد عیب یابی و راهکارهای پیشگیری از این مشکل صحبت کنیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 184 بازدید

علت داغ شدن بدنه یخچال

اگر به بدنه یخچال دست بزنید متوجه گرمای آن می شوید اما جای نگرانی نیست چون این گرما حاکی از عملکرد صحیح یخچال است.

 

علت داغ شدن بدنه یخچال

 

وجود گاز فریون

گرمای بدنه یخچال به خاطر گردش گاز فریون در داخل یخچال است به این صورت که فریون گرما را جذب کرده و باعث خنک شدن محیط داخلی یخچال می‌شود. به عبارتی دیگر، بر اثر این فرایند لوله‌هایی که گاز فریون در داخل آنها وجود دارد گرم می‌شود و چون لوله‌های آواپراتور در داخل بدنه یخچال تعبیه شده‌اند در نتیجه بدنه یخچال گرم می شود. در یخچال‌های قدیمی برعکس یخچال‌های مدرن و امروزی لوله‌های گاز فریون در پشت یخچال تعبیه شده بودند و در نتیجه پشت یخچال گرم می شد و افراد چندان متوجه این موضوع نمی شدند. در این مقاله قصد داریم علت داغ شدن بدنه یخچال را مورد بررسی قرار دهیم و سپس در مورد عیب یابی و راهکارهای پیشگیری از این مشکل صحبت کنیم.

 

یخچال را بیش از حد پر کرده اید

 اینکه فضای محفظه یخچال را با مواد غذایی و سایر اقلام پر نمایید یکی از دلایل داغ شدن یخچال می‌باشد. به عبارتی اگر محفظه یخچال بیش از اندازه پر باشد کمپرسور ناچار است برای مدت زمانی طولانی‌تری کار کند و همین موضوع باعث داغ شدن لوله‌های کندانسور می‌شود. همچنین اگر هوای سرد درون محفظه یخچال بخاطر پر بودن بیش از اندازه محفظه‌ یخچال به راحتی جریان نداشته باشد باعث داغ شدن بدنه و دیواره‌های یخچال می‌گردد.

 

یخچال را بیش از حد پر کرده اید

 

یخچال با دیوارهای اطراف فاصله استاندارد نداشته باشد

اگر یخچال با دیوارها و کابینت ها فاصله استاندارد نداشته باشد هوا نمی‌تواند به خوبی اطراف یخچال گردش کند و کویل‌های کندانسور داغ شده و در نتیجه سبب داغ شدن بدنه یخچال می‌گردد. برای حل چنین مشکلی بهتر است فاصله یخچال از دیوار پشتی ۱۵ سانتی متر و فاصله یخچال از کابیت های اطراف ۵ سانتی متر باشد.

 

تجمع آلودگی و گرد و غبار روی کندانسور

این موضوع یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به داغ شدن یخچال گردد به این صورت که کویل های کندانسور  به مرور زمان و با نشست گردوغبار و آلودگی جرم می گیرند  و تجمع جرم و آلودگی مانع از تبادل گرما می شود در نتیجه یخچال داغ می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید کویل ها را به صورت دوره ای با پارچه یا برس نرم تمیز کنید، البته می توانید از جاروبرقی هم برای تمیز کردن کویل ها استفاده کنید.

 

خراب شدن فن یا یکسره کار کردن کمپرسور

با کار کردن مداوم کمپرسور فرایند سرماسوزی متوقف نمی گردد و گردش مداوم گاز در لوله های یخچال باعث داغ شدن بدنه یخچال می شود. برای پیشگیری از این مشکل می توان از یک فن برای خنک کردن کمپرسور استفاده کرد. البته در برخی مواقع عملکرد نامناسب فن خنک کننده سبب داغ شدن کمپرسور می شود و سپس گرما به لوله های یخچال و بدنه انتقال پیدا می کند. همچنین خراب شدن ترموستات و کم شدن گاز یخچال از جمله عواملی هستند که سبب یکسره کار کردن کمپرسور می شوند.

 

خراب شدن فن یا یکسره کار کردن کمپرسور

 

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال می تواند باعث داغ شدن یخچال گردد به این صورت که لاستیک آسیب دیده دور درب یخچال نمی تواند مانع ورود هوای گرم به داخل یخچال شود و این موضوع حتی اگر درب یخچال خراب شده باشد اتفاق می افتد و وقتی هوای گرم به داخل یخچال نفوذ می کند کمپرسور باید مداوم کار کند تا محیط داخل یخچال خنک بماند و در نتیجه بدنه یخچال داغ می شود. بنابراین اگر لاستیک دور درب یخچال خراب شود باید اقدام به تعویض نمایید و همچنین برای جلوگیری از جذب آلودگی و کثیفی روی لاستیک دور درب یخچال باید هر چند وقت یکبار لاستیک را تمیز کنید.

 

تجمع مواد غذایی در قسمت درب یخچال

توجه داشته باشید که بخش زیادی از محتویات داخل یخچال در قسمت درب انباشته نشده باشد چون باعث ورود هوای گرم به محفظه یخچال و داغ شدن یخچال می گردد.

 

تجمع مواد غذایی در قسمت درب یخچال

 

برای جلوگیری از داغ شدن یخچال چه باید کرد؟

  1. یخچال را بیش از حد استاندارد پر نکنید و اگر ناچار به تجمع مواد غذایی در داخل یخچال هستید بهتر است در یخچال را کم تر باز کنید تا سرمای داخل یخچال هدر نرود و دمای داخل یخچال به تعادل برسد.
  2. آلودگی های روی کویل را به صورت دوره ای به وسیله پارچه یا برس نرم و جاروبرقی پاک کنید.
  3. به دفعات زیاد درب یخچال را باز نکنید و در صورت باز کردن درب یخچال در کوتاهترین زمان آن را ببندید.
  4. از عملکرد صحیح فن کمپرسور اطمینان حاصل کنید در غیراینصورت فن باید تعمیر یا تعویض شود.
  5. یخچال را به دیوار نچسبانید بلکه باید بین دیوار پشتی و یخچال و کابینت های اطراف یک فاصله استاندارد باشد تا جریان هوا برقرار باشد و یخچال داغ نشود.
  6. فضای داخلی یخچال را بیش از اندازه با مواد غذایی پر نکنید در غیراینصورت باید انتظار داغ شدن بدنه یخچال را داشته باشید چون کمپرسور باید زمان بیشتری کار کند تا دمای مواد غذایی داخل یخچال خنک شود و بخاطر همین پروسه لوله های کندانسور داغ می شوند.

داغ شدن گاهی به بدنه و دیواره های یخچال محدود نمی شود بلکه شما می توانید این گرمای غیر طبیعی را در قسمت های دیگر همچون لاستیک دور درب یخچال نیز احساس نمایید.

 

جمع بندی

گاز فریون در لوله های یخچال مدام در گردش است تا سرما را جذب و گرما را دفع کند و این لوله ها در بدنه یخچال جای گرفته اند بنابراین با دست زدن به بدنه و کناره های یخچال می توانید گرمای لوله های فریون را احساس کنید. گاهی دمای بدنه یخچال از حالت طبیعی خارج شده و داغ می شود که در چنین مواقعی باید دنبال علل داغ شدن بدنه یخچال باشید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.