محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

بک لایت چیست + نحوه تشخیص خرابی آن چگونه است؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۱۲/۶ شنبه
بک لایت چیست + نحوه تشخیص خرابی آن چگونه است؟
چکیده این مقاله: بک لایت چیست + نحوه تشخیص خرابی آن چگونه است؟
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 365 بازدید

بک لایت چیست + نحوه تشخیص خرابی آن چگونه است؟

قبل از تلویزیون ‌هایی که امروزه در خانه، محل کار و بازار به فراوانی یافت می‌شوند، قسمتی به نام بک لایت برای تلویزیون وجود نداشت; با تولید تلویزیون های LCD و بعد از آن، تلویزیون های LED، بک لایت‌ها تبدیل به اصلی‌ترین قطعات تلویزیون شدند; برای اینکه بدانیم بک لایت چیست باید دانست که در واقع تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه، برای اینکه توسط شما قبل مشاهده باشد نیازمند به یک منبع نور است، به این نور پس زمینه در تلویزیون، بک لایت می‌گویند.

 

بک لایت چیست

 قبل از بک لایت، از لامپ های فلورسنت در تلویزیون های LCD استفاده می‌شد; لامپ های فلورسنت از توان مصرفی بالایی برخوردارند و حرارت زیادی در نتیجه ی کارکردشان ایجاد می‌شود به همین دلیل استهلاک پذیری بیشتری نسبت به سایر قطعات دارند; افزایش انرژی مصرفی این لامپ‌ها و همچین تغییر رنگ نوری که ساطع می‌کنند، نشان دهنده پایان عمر مفیدشان است: اما بعد از آن، لامپ های LED جایگزین فلورسنت شدند و بک لایت را ایجاد کردند; به این ترتیب نسل جدیدی از تلویزیون های LCD تولید شد که ما امروز آنها را با نام تلویزیون های LED می‌شناسیم; در واقع بک لایت شبیه به نور سفیدی ست که عکس های رادیولوژی را قابل مشاهده می‌کند.

نحوه قرارگیری لامپ های LED یا به این صورت است که در فاصله های مشخص، پشت پنل قرار می‌گیرند تا پنل مستقیما در معرض نور باشد و یا در لبه‌ها به صورت ردیفی و فشرده قرار می‌گیرند تا از طریق شکست نور، به پنل نور برسد که این مورد غالبا برای تلویزیون هایی با ضخامت کمتر کاربرد دارد.

 

چگونه خرابی بک لایت تلویزیون را تشخیص دهیم؟

تیره بودن قسمتی از صفحه نمایش و کم نور شدن تلویزیون می‌تواند از نشانه های خرابی بک لایت باشد; همچنین اگر قسمتی از صفحه نمایش تلویزیون، تیره باشد و یا ظاهرا خاموش به نظر برسد اما صدا داشته باشد به معنی آسیب دیدگی بک لایت است; اگر صدای تلویزیون شنیده می‌شد و تصویر خاموش به نظر می‌رسید، با یک چراغ قوه صفحه نمایش آن را بررسی کنید و نور را به صورت مورب به صفحه بتابانید; احتمالا متوجه می‌شوید که تصویر وجود دارد اما نور پس زمینه نیست این نشان دهنده خرابی بک لایت شماست. باید دقت کنید که در زمان خرید تلویزیون بانه ارزان باید از فروشگاهی معتبر خرید خود را انجام دهید.

قطع و وصل شدن تصویر, ظاهر شدن لکه های سیاه, ظاهر شدن نقطه های روشن, خاموش شدن تلویزیون پس از چند دقیقه کار کردن, یکسان نبودن میزان روشنایی در سراسر صفحه نمایش, ظاهر شدن لوگوی برند دستگاه پس از روشن کردن و سپس خاموش شدن تلویزیون این موارد همگی از نشانه های خرابی بک لایت می‌باشد.

 

تفاوت LED Backlight و نور فلورسنت یا CCFL

تلویزیون‌های LCD برخلاف صفحۀ نمایش CRT با اشعۀ کاتدی خودشان تولید روشنایی نمی‌کنند; بلکه به منبعی برای روشنایی و تولید تصویر نیاز دارند; نور پس‌زمینۀ تلویزیون‌های LED از کنار و پشت صفحۀ نماش می‌تابد درحالیکه نور روشنایی تلویزیون‌های LCD در جلوی آن قرار دارد; بد نیست بدانید در تلویزیون‌های LCD قدیمی از لامپ کاتدی سرد فلورسنت یا همان CCFLS برای نور پس‌زمینه یا همان بک لایت استفاده می‌شده است; ناگفته نماند نور فلورسنت یا CCFLS ارزانتر بوده اما قادر به ایجاد روشنایی در برخی از مدل‌های تلویزیون‌های LED نیست و انرژی بیشتری مصرف می‌کند و فضای بیشتری را نیز اشغال می‌کند; به همین علت است که تلویزیون‌های LCD قدیمی ضخامت بیشتری داشته‌اند; سال ۲۰۱۳ شرکت‌های تولیدکنندۀ تلویزیون‌های مارک ال‌جی و سونی اعلام کردند که دیگر از نور پس‌زمینۀ CCFLS استفاده نمی‌کنند. و یکی از علت های تفاوت قیمت تلویزیون بانه سامسونگ با قیمت و خرید تلویزیون ال جی و قیمت و خرید تلویزیون سونی می توان گفت همین مسئله است.

برای خرید تلویزیون از بانه یا گناوه می توانید به راحتی به فروشگاه اورجیمال مراجعه کنید و سفارش خود را انجام دهید.

به‌عبارتی این شرکت‌ها پنل بک لایت را جایگزین پنل فلورسنت کردند; چرا که LED-Back light انرژی کمتری مصرف کرده و فضای کمتری اشغال می‌کند.

 

انواع بک لایت چیست

حال که دریافتید بک لایت چیست بهتر است بدانید که لامپ‌های LED در تلویزیون‌ها با آرایش های مختلفی قرار می‌گیرند; مثلاً ممکن است بک لایت سمت چپ و راست صفحۀ تلویزیون قرار گرفته باشد یا بک لایت در بالا و پایین صفحه نصب شده باشد یا لامپ‌های LED بک لایت در کل صفحۀ پنل به‌صورت پراکنده قرار گرفته باشند; در واقع سه نوع بک لایت برای تلویزیون وجود دارد; بک لایت مستقیم: به بلک لایت مستقیم  Full  array می‌گویند; بک لایت LCD: بک لایت LCD back light نیز در تلویزیون‌های قدیمی LCD استفاده می‌شده است;

 بک لایت اج: در بک لایت اج (Edge Back light) نور پس‌زمینه در چپ و راست یا بالا و پایین تصویر قرار دارد.

 در واقع در این مدل لامپ‌های LED در لبه‌های تلویزیون قرار گرفته‌اند و به‌همین دلیل ضخامت تلویزیون خیلی کمتر از دیگر مدل‌هاست; مینی ال ای دی (Mini LED); پس از این که از قابلیت (Local Dimming) در ساخت بک لایت تلویزیون استفاده شد، ساخت لامپ‌های مینی ال ای دی (Mini LED) برای استفاده در بک لایت مطرح شد; نتیجه این روند ساخت لامپ‌های ال ای دی با یک پنجم (5/1) سایز نوع مرسوم ال ای دی (LED) بود; با کاهش اندازه لامپ‌های ال ای دی و رساندن سایز هر لامپ به 200 میکرون، قسمت‌های کوچک‌تری از لحاظ پخش نور در پنل تشکیل شده که افزایش بیش از پیش عمق تصویر را به همراه داشته است.

 بزرگترین تفاوت میان انواع بک لایت‌های اج و مستقیم چگونگی تاثیر تاریکی موضعی (Local Dimming) بر آن از نوع مستقیم باشد رنگ مشکی عمیق‌تر دیده خواهد شد و به‌هنگام تماشای فیلم و صحنه‌های تاریک کیفیتی بهتر به نمایش گذاشته می‌شود.

 

نحوه تعمیر بک‌ لایت تلویزیون

برای تعمیر این قطعه، ممکن است لازم باشد تکنسین تعمیرکار تلویزیون، شاخه‌ای که دچار سوختگی شده است یا کل لامپ‌های LED تلویزیون را تعویض کند.

خوب است بدانید تعویض لامپ‌ها و تعمیر بک لایت تلویزیون حتما باید توسط متخصص تعمیرکار صورت گیرد تا از آسیب بیشتر به دستگاه جلوگیری شود و تصویر تلویزیون مثل روز اول شفاف شود.

در واقع تکنسین تلویزیون با توجه به تعداد لامپ‌های سوخته و مقدار استفاده از دستگاه و میزان سلامت دیگر لامپ‌ها تشخیص می‌دهد که کل بک لایت باید تعویض گردد یا فقط قسمت مستهلک آن عوض شود کافی است; گفتنی است تعویض بک لایت حساسیت بسیار بالایی دارد و اقدام فرد غیر متخصص ممکن است منجر به آسیب به برد پاور شود و هزینه‌های بیشتری را به صاحب تلویزیون تحمیل کند; فرقی نمی‌کند تلویزیون شما سامسونگ یا سونی یا ال‌جی باشد; در این مقاله بک لایت  چیست ما به شما پیشنهاد می‌کنیم مسئولیت تعمیر بک لایت تلویزیون‌تان را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

 

جمع بندی

ما در این مقاله به موضوع بک لایت چیست پرداختیم; و در مورد این موضوع مطالبی را بیان کردیم; با توجه به این مقاله می‌توانید با کلمه بک لایت آشنا شوید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.