محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف تلویزیون HDR چیست

تمامی متن مقاله تلویزیون HDR چیست را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 9.18 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

تلویزیون HDR چیست

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۶/۲۲ چهارشنبه
 تلویزیون HDR چیست
چکیده این مقاله: HDR مخفف High Dynamic Range است و به تکنیکی اطلاق می‌شود که در هر دو صحنه روشن و بسیار تاریک، جزئیات مربوط به محتوا را بیان می‌کند.
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 205 بازدید

یکی از پیشرفت‌ هایی که تلویزیون‌ های هوشمند در چند سال اخیر داشته و توجه بسیاری را به خود جلب کرده، فناوری Hdr است؛ شاید تاکنون بارها و بارها نام این کلمه را شنیده باشید و حتی می‌ دانید که وجود فناوری hdr در تلویزیون باعث افزایش کیفیت نمایش آن می‌ شود اما شاید هنوز مفهوم دقیق آن را ندانید؛ در این مقاله می‌ خواهیم به بررسی تلویزیون HDR چیست بپردازیم و ببینیم که این فناوری دقیقاً چه کاری در تلویزیون انجام می‌ دهد.

 

تلویزیون HDR یعنی چه ؟

در تعریف تلویزیون HDR چیست باید گفت که HDR مخفف High Dynamic Range است و به تکنیکی اطلاق می‌ شود که در هر دو صحنه روشن و بسیار تاریک، جزئیات مربوط به محتوا را بیان می‌ کند؛ اینکار تصویر خروجی طبیعی و واقعی‌ تر حتی با طیف گسترده‌ ای از کنتراست ارائه می‌ دهد؛ به عنوان مثال، در صحنه غار بسیار تاریک، تلویزیون‌ های HDR ظاهر و رنگ دیوارهای غار و همچنین بافت آن را نشان می‌ دهند؛ و در صحنه‌ ای با قایق بادبانی در اقیانوس، پرتو های جداگانه آفتاب بدون در نظر گرفتن زمینه نور آفتاب روشن می‌ درخشند؛ احتمالاً اکنون این مقاله را از روی صفحه رایانه یا تلفن همراه خود می‌ خوانید و اگر دستگاه شما از HDR پشتیبانی نمی‌ کند، تجربه و درک کامل آنچه را که HDR واقعاً می‌ تواند انجام دهد، از دست می‌ دهید.

فاکتور مهم دیگری که در کیفیت نمایشگر تأثیر زیادی دارد، دقت رنگ است؛ اگر شما دو تلویزیون را در کنار هم قرار دهید، قطعاً تلویزیونی که کنتراست بالاتری به همراه دقت رنگ بیشتری دارد، نظر شما را بیشتر جلب خواهد کرد؛ در واقع این دو فاکتور به شما کمک می‌ کند تا تصاویر نمایشی واقعی‌ تر به نظر برسند؛ حتی گاهی اوقات ممکن است یک تلویزیون فول اچ دی با کنتراست و دقت رنگ بالاتر، نسبت به یک تلویزیون با رزولوشن 4K که کنتراست و دقت رنگ پایین‌ تر دارد برنده باشد.

فناوری HDR به شما کمک می‌ کند تا بتوانید کنتراست تصاویر و همچنین دقت رنگ توسعه پیدا کند؛ به عبارت ساده‌ تر، قسمت‌ های روشن تلویزیون روشن‌ تر شده و عمق تصاویر بیشتر می‌ شود؛ همچنین hdr تلویزیون باعث می‌ شود تا طیف‌ های رنگی مختلف و به‌ خصوص رنگ‌ های سبز، آبی و قرمز با کیفیت بیشتری نمایش داده شود؛ و این هم از بررسی تلویزیون HDR چیست. شما عزیزان می توانید برای خرید تلویزیون HDR به صفحه قیمت و خرید تلویزیون سونی و بررسی مشخصات تلویزیون HDR به صفحه قیمت و خرید تلویزیون ال جی مراجعه کنید.

 

همه نکات مهم مرتبط با تلویزیون HDR

  1. کارایی تلویزیون HDR
  2. فرمت‌ های تلویزیون HDR
  3. تلویزیون HDR برای بازی

 

کارایی تلویزیون HDR

جهت به دست آوردن بهترین تجربه تلویزیون HDR، عوامل مختلفی در این زمینه تأثیرگذار هستند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به روشنایی و کنتراست اشاره کرد؛ نمایشگر های غیر HDR یا همان SDR که مخفف دامنه پویای استاندارد بوده، به دلیل ضعف در باز تولید بخش‌ های تاریک و روشن تصویر، بدنام هستند؛ نتیجه این امر نیز این است که تصویر به‌ نوعی رنگ پریده نشان داده شده و یا اینکه عمق چندانی ندارد؛ حال با استفاده از نسبت کنتراست بالاتر (یا همان دامنه پویا)، نمایشگر شما می‌ تواند نواحی روشن‌ تر را بهتر نمایش داده و در عین حال نیز جزئیات قسمت‌ های تاریک‌ تر را نیز از بین نبرد! به طرز مشابهی، روشنایی بیشتر به نواحی روشن اجازه می‌ دهد که خود را تا حدودی از مابقی تصویر جدا کنند. به جای اینکه کل نمایشگر روشن‌ تر شود، در واقع فقط نواحی خاصی روشن‌ تر شده و بدین ترتیب نوعی برجستگی در تصویر به وجود می‌ آید.

در همین راستا، بسیاری از تلویزیون HDR امروزی به پنل‌ های دارای عمق بیت بیشتری مجهز بوده تا بدین ترتیب کیفیت بصری بهبود پیدا کند؛ می‌توانید عمق بیت را به‌ عنوان تعداد طیف‌ های رنگی که یک نمایشگر به ازای هر پیکسل RGB می‌ تواند تولید کند در نظر بگیرید؛ به عبارتی دیگر، یک نمایشگر SDR هشت بیتی می‌ تواند 256 طیف از رنگ‌ های اصلی قرمز، سبز و آبی را باز تولید کند؛ این در حالی است که این عدد در پنل‌ های 10 بیتی در حدود 1024 و در نمایشگر های 12 بیتی، 4096 است.
استاندارد HDR نیازمند نمایشگر های 10 بیتی و یا تلویزیون‌ هایی است که حداقل با استفاده از تکنیک‌ های نرم‌ افزاری (مثلا Dithering) بتوانند به تولید رنگ‌ های 10 بیتی بپردازند؛ عمق بیت بالاتر از آن لحاظ حائز اهمیت است که نمایشگر می‌ تواند طیف‌ های مختلف رنگ‌ های مشابه را به‌ خوبی نمایش دهد؛ اکثر نمایشگر هایی که از Dithering استفاده می‌ کنند، بر روی کنترل نرخ فریم تکیه می‌ کنند که در این مورد نمایشگر سریعا در بین دو طیف رنگی جابجا شده تا توهم تشکیل طیف رنگی میانی را به وجود آورد؛ چنین رویه‌ ای به یک نمایشگر 8 بیتی این امکان را می‌ دهد که به عمق رنگی 10 بیتی دست پیدا کند.

در نهایت لازم به ذکر است که بگوییم تلویزیون HDR باعث افزایش وضوح و یا تیزی تصاویر نمایش داده شده نمی‌ شود؛ در واقع این قضیه به رزولوشن یا همان وضوح تصویر مربوط می‌ شود؛ فاکتوری که در چند سال گذشته، شرکت‌ های زیادی را به تکاپو انداخته است؛ HDR و وضوح تصویر می‌ توانند با یکدیگر ترکیب شده و کیفیت تصویر را بهبود بخشند، اما در کل این دو مقوله از یکدیگر جدا هستند؛ شما می‌ توانید یک کیفیت HDR خوب را بر روی یک نمایشگر با وضوح پایین تجربه کرده و یا بالعکس؛ البته ویژگی HDR بیشتر در تلویزیون‌ هایی وجود دارد که دارای رزولوشن بالا هستند، همانند UHD. البته برای خرید تلویزیون HDR در هر برند می توانید ، با صفحه قیمت تلویزیون بانه سامسونگ در ارتباط باشید . همچنین با خرید تلویزیون از بانه یا گناوه هم می توانید تلویزیون HDR را تهیه کنید .

 

فرمت‌ های تلویزیون HDR

تلویزیون بانه ارزان  HDR فقط یک نوع استاندارد و فرمت ندارد. برخی از استانداردهای HDR با یکدیگر تفاوت زیادی دارند؛ خوشبختانه امروزه اکثر نمایشگر ها و محتواها از چندین فرمت HDR پشتیبانی می‌ کنند؛ HDR10 اولین استاندارد در این زمینه بود که در سال 2015 وارد بازار شد؛ این فناوری توسط Consum

er Technology Association توسعه داده شده و کاملا باز و رایگان است؛ این قضیه بدین معنا است که هر شرکتی می‌ تواند از HDR10 در نمایشگر های خود استفاده کرده و آن را تبلیغ کند. نام HDR10 از پنل‌ های استاندارد 10 بیتی گرفته شده است.

HDR 10 به دلیل قدیمی بودن و همچنین نیازمندی‌ های تکنیکی پایین، تبدیل به حداقلی برای محتوا و تلویزیون HDR شده است؛ تلویزیون‌ های شرکت‌ های مطرح، محتواهای UHD Blu-ray گوناگون، سرویس‌ های استریم و حتی کنسول‌ های بازی نسل قبلی، از فناوری HDR10 پشتیبانی می‌ کنند؛ HDR10

+HDR10 را می‌ توان نسخه ارتقا یافته استاندارد HDR10 به حساب آورد؛ تفاوت اساسی مابین این دو این است که +HDR10 از متادیتای پویا، پشتیبانی می‌ کند؛ این ویژگی باعث می‌ شود تا +HDR10 با Dolby Vision برابر شود، البته با این تفاوت که اولی همانند HDR10، رایگان است.از کجا باید محتوای HDR تهیه کنیم؟

همان‌ طور که انتظار دارید، لزوما داشتن یک تلویزیون HDR به‌ معنای نمایش بهتر محتوای فعلی نیست؛ در واقع جهت به دست آوردن بهترین نتیجه، باید به محتوای HDR نیز دسترسی داشته باشید؛ خبر خوب این است که اکثر محتوا هایی که این روزها تولید می‌ شوند، استریم جداگانه HDR را ارائه می‌ دهند؛ اگر نمایشگر شما بتواند که این استریم را رمزگشایی کند، آنگاه محتوای شما به‌ صورت خودکار با کیفیت HDR پخش خواهد شد.

 

تلویزیون HDR برای بازی

بازی‌ های HDR بیشتر در مورد حداکثر روشنایی هستند. کیفیت HDR به حداکثر روشنایی نمایشگر بستگی دارد، به خصوص در هنگام بازی؛ شما باید به دنبال یک مانیتور یا تلویزیونی با حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت یا بهتر باشید. البته روشنایی تنها مزیت HDR نیست، اما بازی‌ و فیلم‌ ها بیشتر از سایر محتواها از آن بهره می‌ برند؛ پشتیبانی از تلویزیون HDR در ویندوز و بازی‌ ها می‌ تواند ناسازگار باشد، اما به اندازه کافی خوب عمل می‌ کند تا تفاوت ایجاد کند.

مشکل واقعی اینجاست که تعداد کمی از مانیتور های بازی رایانه شخصی می‌ توانند عملکرد مورد نیاز برای نهایت استفاده از HDR را ارائه دهند؛ تعدادی نمایشگر برای DisplayHDR 1000 تأیید شده است اما اجرای نور محلی خوبی ندارند؛ برخی دیگر هم یا متوقف شده‌ اند یا برای حرفه‌ ای‌ ها طراحی شده‌ اند، نه گیمر های رایانه شخصی.

 

جمع بندی

تلویزیون ها در انواع تکنولوژی ها تولید شده اند؛ تکنولوژی HDR برای روشنایی و همچنین برای بهبود رنگ و تصویر در تلویزیون به کار رفته است؛ ما در این مقاله به نقد و بررسی تلویزیون HDR چیست پرداختیم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.