محمدی 09193755524
رستمی 09193755523
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

تمامی متن مقاله علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 5.24 MB دانلود پی دی اف - 980.24 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۲/۱۸ دوشنبه
علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی
چکیده این مقاله: علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی به دلایل مختلفی بستگی دارد که قصد داریم در این مطلب به علت های این مشکل و راه حل های رفع آن بپردازیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 205 بازدید

روشن نشدن ماشین ظرفشویی علت های مختلفی می تواند داشته باشد. بنابراین بدون بررسی نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد. امروزه ماشین ظرفشویی در بسیاری از منازل مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با استفاده از برق و آب تمامی ظروف کثیف را تمیز می‌کند. با خراب شدن ماشین ظرفشویی کارهای نظافت منزل بیشتر خواهد شد اما نگران نباشید و برای پیدا نمودن علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا ماشین ظرفشویی روشن نمی شود؟

در صورتی که با روشن نشدن ماشین ظرفشویی روبه رو شدید به سرعت دستگاه را خاموش کنید و به دنبال پیدا نمودن دلیل اصلی خراب شدن ماشین ظرفشویی باشید. ابتدا قبل از هر چیز به بررسی پریز برق، دو شاخه و کابل برق بپردازید سپس از سالم بودن سلکتور یا دکمه برنامه ها اطمینان حاصل کنید. اگر ماشین ظرفشویی مدل قدیمی است باید برد الکترونیکی یا تایمر را چک کنید. در مرحله آخر هم به بررسی پارازیت گیر یا همان ترمینال بپردازید.

 

چرا ماشین ظرفشویی روشن نمی شود؟

 

مهم ترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

  1. باز بودن درب ماشین ظرفشویی
  2. خراب شدن قفل درب یا سنسور
  3. خراب شدن تایمر و کنترل الکترونیکی
  4. خراب شدن سوییچ یا سلکتور
  5. خراب شدن برد
  6. خراب شدن فیوز حرارتی
  7. خرابی رله استارت
  8. سوختگی موتور محرک

 

قیمت ماشین ظرفشویی

 

باز بودن درب ماشین ظرفشویی

یکی از رایج‌ترین دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی چیدمان اشتباه و نادرست ظروف و وجود مانع بین دستگاه و درب آن است. در چنین مواقعی درب به صورت کامل بسته نمی شود و سنسور نیز اجازه ادامه فرآیند شستشو را نمی دهد. توصیه می‌ کنیم تمامی ظروف را به صورت اصولی بچینید به طوری که از درب ماشین ظرفشویی فاصله داشته باشند.

 

باز بودن درب ماشین ظرفشویی

 

خراب شدن قفل درب یا سنسور

در ماشین ظرفشویی جهت ایمنی هرچه بیشتر و جلوگیری از ریزش آب به بیرون، سنسور خاصی تعبیه شده است تا از بسته شدن کامل درب اطمینان حاصل شود. بعد از قفل شدن کامل درب، سنسور اجازه شروع به کار را برای برد می فرستد. توجه داشته باشید که در برخی مدل های ماشین ظرفشویی قفل خاصی تعبیه شده که درب را تا پس از تمام شدن برنامه شستشو قفل می‌کند. خراب شدن این قطعه کوچک و در عین حال مهم، باعث می‌شود که اطلاعات اشتباهی به برد فرستاده شود و همین موضوع می تواند علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی باشد.

 

خراب شدن تایمر و کنترل الکترونیکی

تایمر یا کنترل الکترونیکی در ماشین ظرفشویی وظیفه زمان‌بندی مراحل مختلف شستشو را بر عهده دارد. خراب شدن این قطعه باعث توقف دستگاه در میان شستشو می شود و یا اینکه باعث می شود که دستگاه روشن نشود. برای بررسی سلامت تایمر نیاز به مولتی‌متر می باشد. توجه داشته باشید که این قطعه در پشت پنل کنترل قرار دارد.

 

خراب شدن تایمر و کنترل الکترونیکی

 

خراب شدن سوییچ یا سلکتور

شاید تعجب کنید اما محکم فشار دادن دکمه‌های ماشین ظرفشویی و تمیز کردن آن ها با دستمال‌های خیلی خیس هم می‌تواند باعث خراب شدن ماشین ظرفشویی شود. سوییچ یا سلکتور همان مجموعه دکمه‌های موجود بر روی دستگاه ظرفشویی هستند که به وسیله آنها نوع برنامه شستشوی ظروف را انتخاب می‌کنید. استفاده نادرست از سلکتور یا سوییچ و فرسایش آن با گذشت زمان از جمله دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی می باشد. خراب شدن سلکتور باعث می شود که دستگاه از دریافت اطلاعات برنامه شستشو خودداری کند و به این صورت هیچ‌ پیامی برای برد ارسال نخواهد شد. برای تعمیر یا تعویض سوییچ یا سلکتور ماشین ظرفشویی حتما با نمایندگی ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

 

خراب شدن برد

برد قطعه‌ای کوچک است که نقش حیاتی در دستگاه‌های برقی مانند ماشین ظرفشویی دارد. به عبارت دیگر، برد به عنوان مغز دستگاه تمامی اطلاعات را دریافت و مقدمات شروع به کار را برای قطعات ارسال می کند. خراب شدن برد و یا سوختگی آن می‌تواند منجر به از کار افتادن ماشین ظرفشویی شود. البته نوسانات برق شهری، فشار دادن پی در پی دکمه های ماشین ظرفشویی، ورود آب به داخل دستگاه، وارد شدن ضربه به دستگاه و خاموش و روشن کردن های بی مورد ماشین ظرفشویی می تواند باعث بروز مشکل در برد دستگاه شود.

 

خراب شدن برد ماشین ظرفشویی

 

خراب شدن فیوز حرارتی

خراب شدن فیوز حرارتی می تواند منجر به روشن نشدن ماشین ظرفشویی شود. فیوز در قسمت بالای برد قرار دارد و برای امنیت بیشتر تعبیه شده است. همچنین فیوز حرارتی میزان برق وارده به برد را تامین و تنظیم می‌کند. خراب شدن فیوز باعث می شور برق به برد نرسد و یا با نوسانات بیش از حد آن را از کار بیندازد. البته در برخی از موارد برق وارد شده به برد تنها برای روشن شدن دستگاه کافی است اما توانایی ارسال دستور شروع به کار را ندارد. برای بررسی سلامت فیوز حرارتی به مولتی متر نیاز دارید، بهتر است تعمیر و تعویض این قطعه را به متخصص بسپارید.

 

خرابی رله استارت

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی به خرابی رله استارت برمی گردد. رله استارت، برق لازم موتور دستگاه در هنگام شروع به کار را تامین می کند. بنابراین در صورت خراب شدن این قطعه، موتور پمپ ماشین ظرفشویی از شروع به کار کردن ناتوان است. رله استارت در کنار موتور نصب می شود و برای بررسی سلامت آن به مولتی متر نیاز می باشد. در هنگام خراب شدن رله استارت، برق در سایر قسمت های دستگاه جریان دارد اما موتور انرژی کافی برای روشن شدن ندارد.

 

خرابی رله استارت

 

سوختگی موتور محرک

موتور محرک وظیفه گردش آب در دستگاه را بر عهده دارد. انرژی موتور محرک توسط رله استارت و تایمر تامین می گردد. بنابراین اگر از سلامت تایمر و رله استارت اطمینان حاصل نمودید می توانید علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی را در موتور محرک جستجو نمایید. توصیه می کنیم برای تعمیر ماشین ظرفشویی از یک متخصص کمک بگیرید.

 

جمع بندی

در این مقاله به دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی اشاره نمودیم. برای رفع این مشکل ابتدا به بررسی دوشاخه و سالم بودن پریز برق بپردازید. سپس از سالم بودن میکروسوئیچ اطمینان حاصل کنید. در ادامه می توانید سلامت تایمر یا برد الکترونیکی را چک کنید. با بررسی سایر قطعات ماشین ظرفشویی می توانید به علت روشن نشدن دستگاه برسید. توصیه می کنیم تعمیر و تعویض قطعات ماشین ظرفشویی را به متخصص بسپارید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه اورجیمال محفوظ می‌باشد.